İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.21, sa.2, ss.801-812, 2020 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları ile
üstbiliş farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve
aralarındaki ilişkinin belirlenmesidir. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmanın
katılımcılarını 207 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, Arkün ve
Aşkar (2010) tarafından geliştirilen “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği” ile
Sperling, Howard, Miller ve Murphy (2002) tarafından geliştirilip, Aydın ve Ubuz
(2010) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan “Bilişüstü Yetiler Envanteri”
kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde parametrik testlerden F Testi ve
Basit Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre
yapılandırmacı öğrenme ortamı algısında “Yaşamla İlgili” ve “Farklı Bakış Açıları” alt
boyutlarında kız öğrenciler lehine anlamlı fark gözlenmiştir. Öğrencilerin üstbiliş
farkındalık düzeyleri ise cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmamıştır. Araştırmanın
dikkat çekici bir diğer sonucu da sınıf düzeyi değişkenine göre öğrencilerin
yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları arasında anlamlı bir farklılık olmazken,
üstbiliş farkındalık düzeylerinin sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı şekilde
farklılaşmasıdır. Ortaokul öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları ile
üstbiliş farkındalık düzeyleri arasında ise yüksek düzeyde bir ilişki bulunmuştur.
The aim of this study is to investigate the constructivist learning environment
perceptions and metacognition awareness levels of secondary school students in terms
of gender and grade level variables and to determine the relationship between them.
Participants of the study using the survey model consisted of 207 secondary school
(100 female, 107 male) students. As data collection tools, Constructivist Learning
Environment Scale which was developed by Arkün and Aşkar (2010) and
Metacognitive Awareness Inventory which was developed Sperling, Howard, Miller and
Murphy (2002) and adapted to Turkish by Aydın and Ubuz (2010) are used. The F Test
and Simple Linear Regression analysis were used to analyze the data. According to the
survey constructivist learning environment by gender perceptions according to the F
test results compared to "Current Related" and "Different Perspectives" subscales
female students favor significant difference was observed. The metacognition
awareness levels of the students did not differ significantly according to gender.
Another noteworthy result of the study was that there was no significant difference
between students' constructivist learning environment perceptions according to class
level variable, while metacognition awareness levels differed significantly according to
class level variable. A high level relationship was found between secondary school
students' constructivist learning environment perceptions and metacognition
awareness levels.