Tasarım temelli fen eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi ve programa yansıması


Creative Commons License

Taşkın G., Aksoy G.

International Symposium on Active Learning (ISAL 2019), Adana, Türkiye, 6 - 08 Eylül 2019, ss.132-139

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.132-139
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Tasarım Temelli Fen Eğitimi (TTFE) yaklaşımı esas alan fen bilimleri ders planı, mühendislerin izlemeleri gereken yolu, tasarım döngüsünü içermektedir. Nitekim bu döngü 2005 fen öğretim programına Fen Teknoloji Toplum Çevre öğrenme alanı şeklinde yansımış ve programda geçen yeterlilikler mühendislik tasarım süreci ekseninde yapılandırılmıştır. Bu bakımdan çalışmanın amacı, Türkiye’de TTFE ile ilgili 2010-2018 yılları arasında yayımlanan lisansüstü tezleri ve makaleleri inceleyerek, TTFE ile ilgili araştırmaların belirli kategorilerdeki eğilimlerini güvenilir ve objektif bir şekilde ortaya koymak ve 2018 fen öğretim programına yansımalarını oluşturulan veriler doğrultusunda değerlendirme yapmaktır. Çalışmanın modeli nitel araştırma içerisinde yer alan doküman incelemesidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak 2010-2018 yılları arasında TTFE ile ilgili yapılan lisansüstü tez ve makale çalışmalarıyla 2018 fen öğretim programı kullanılmıştır. Veriler kapsamlı bir şekilde analiz edileceğinden çalışmada içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre Türkiye’de TTFE ilişkin yeterli çalışma yapılmamıştır. 2018 Fen öğretim programında TTFE ile ilgili kurama yeteri kadar verilmiştir. STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik) ile TTFE yaklaşımı tam olarak birbirinden ayrılmadığı ancak çıkış yollarının farklı olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Tasarım Temelli Fen Eğitimi, STEM, Doküman İncelemesi

Abstract

In the science lesson plan based on the design-based science education approach, the path that engineers must take includes the design cycle. As a matter of fact, this cycle was reflected to the 2005 science curriculum as Science Technology Society Environment learning area, and the qualifications in the program were structured in the axis of the engineering design process. The aim of this study is to examine the theses and articles published between 2010 and 2018 related design-based science education in Turkey, to categorize these research trends in certain reliable and objective manner and to assess the data generated by reflection of design-based education on science curriculum in 2018. The model of the study is the document analysıs in qualitative research. In the research, 2018 science education program will be used as a data collection tool with the postgraduate thesis and article studies on design-based science education between 2010-2018. Since the data will be analyzed extensively, content analysis will be used in the study. Accordoing to the data obtained in Turkey not enough studies on Design Based Science educatıon. In the 2018 science curriculum, the theory about design-based science education has been given enough. In the 2018 Science curriculum, the theory related to TTFE is given enough. It was seen that STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics) and TTFE approach were not separated from each other but the exit paths were different.