Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HÜSEYİN EMRE SELÇUK
Danışman: Mustafa Akdağ
Özet:
Bu araştırmada; 4006-TÜBİTAK
bilim fuarı çalışmaları ile Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi anahtar
yetkinlikleri arasındaki ilişkileri ortaya koymak, fuar sürecini değerlendirmek
amaçlanmıştır. Eş zamanlı çeşitleme deseninde karma bir yöntemle yürütülen
çalışmada, nicel boyutta kullanılan nedensel karşılaştırma deseni, nitel
boyutta durum çalışması deseni ile desteklenmiştir. Adıyaman ilinde 2021
yılında bilim fuarı etkinliği düzenleyen 20 devlet okulunda proje geliştiren 864
öğrenci ve 187 danışman öğretmen nicel süreçte tabakalama yöntemiyle; bu
örneklemde 20 öğrenci ve 20 öğretmen nitel süreçte amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme teknikleri ile
belirlenmiştir. Araştırmacı tarafından hazırlanan öğrenci ve öğretmen görüşleri
anketleri ile toplanan nicel veriler frekans-yüzde ve kay-kare bağımsızlık
testleriyle analiz edilirken, nitel veriler; yarı yapılandırılmış öğrenci ve
öğretmen görüşme formları ile toplanıp betimsel analiz yöntemiyle analiz
edilmiştir.
Nicel bulgularda; öğrenci ve öğretmenlere göre Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi
yetkinliklerine ilişkin tüm alanlarda ve ilgili becerilerde bilim fuarının öğrencilere
önemli katkılar sağlayan destekleyici
bir etkinlik olduğu değerlendirilmiştir. Öğrenci görüşlerinde yetkinlikler için;
inisiyatif alma ve girişimcilik
algısına yönelik katkılar, beceriler için ise; düşüncelerini sözlü olarak ifade etmeye ve okul içerisindeki etkinliklere katılma isteğini arttırmaya yönelik
katkılar dikkat çekmektedir. Öğretmen
görüşlerinde yetkinlikler için; anadilde iletişimde, becerilerde ise takım çalışması alışkanlığı
kazandırmada sağlanan katkılar ön plana çıkmaktadır. Yabancı dilde iletişimde ise diğer alanlara göre öğrenci ve öğretmen görüşerinde daha düşük
katkılar ortaya koyulmuştur.
Öğrenci görüşlerinde
cinsiyet değişkenine göre yapılan karşılaşırmalarda; “anadilde iletişim”,
“öğrenmeyi öğrenme”, “sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yeterlilikler” ile “inisiyatif
alma ve girişimcilik algısı” alanlarında bazı becerilerde tespit edilen anlamlı
farklar ile kız öğrenciler daha olumlu yaklaşım sergilemiştir. Sınıf düzeyine
göre yapılan karşılaştırmalarda “yabancı dilde iletişim”, “dijital
yetkinlikler”, “öğrenmeyi öğrenme”, “sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yeterlilikler”
ve “kültürel farkındalık ve ifade” alanlarında bazı maddelerde görüş
farklarının anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmış, 5. ve 6. sınıf düzeyinde daha
olumlu görüşler ortaya koyulmuştur. Proje alanında ise öğrenmeyi öğrenme” ve
“inisiyatif alma ve girişimcilik algısı” dışında tüm yetkinliklerde bazı
maddelerde görüş farklarının anlamlı olduğu tespit edilmiştir.
Öğretmen
görüşlerinde cinsiyet değişkeninde “yabancı dilde iletişimde” anlamlı
fark görülmüştür. Branş değişkenine
göre “anadilde iletişim” ve “kültürel farkındalık ve ifade” dışında tüm
alanlarda bazı becerilerde görüşlerin
istatistiksel açıdan anlamlı bir şekilde değiştiği saptanmıştır. Bu maddelerde
sayısal alan öğretmenlerinin daha olumlu görüşleri ön plana çıkmaktadır. Görev
alma sayısı değişkenin ise görüşlerde anlamlı bir etkisi saptanmamıştır.
Nitel bulgularda öğrencilere katkıların Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi yetkinlikleri
ile örtüştüğü, nicel sonuçların desteklendiği görülmüştür. Öğretmenlerde; mutluluk,
özgüven ve mesleki doyum gibi kişisel ve mesleki katkılar; iş birliği,
sosyalleşme gibi olumlu etkiler görülmüştür. Bilim fuarında görev alma amacında; öğrenciler, kendini geliştirme,
topluma fayda amacı ve bilimsel merak duygusuyla, öğretmenler ise, daha çok öğrencilere
katkı sağlamak için görev almıştır. Eksiklikler ve sorunlarda; organizasyon, sunum
alanı, fiziksel imkân yetersizlikleri tespit edilmiş ve öneriler bu doğrultuda yapılmıştır.
Araştırmada ulaşılan sonuçlar doğrultusunda, anahtar yetkilikler ve proje
çalışmaları çerçevesinde uygulamalara ve gelecekteki araştırmalara yönelik
önerilerde bulunulmuştur.