Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEHER SARIGÜL BOYALI
Danışman: Nilgün Öztürk
Özet:
Bu çalışmada ebeveynleri boşanmış
ergenlerin ruh sağlığını desteklemek için uygulanan grup müdahalelerinin gözden
geçirilmesi ve grup müdahalelerini içeren çalışmalardan elde edilen bulguların
sentezlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında belirlenen anahtar kelimeler
kullanılarak EBSCOHOST (Academic Search Ultimate, ERIC, MEDLINE gibi tüm veri
tabanları dahil), Pubmed, SAGE, Science Direct, Scopus, Web of Science ve WILEY
olmak üzere yedi veri tabanında tarama yapılmıştır. Ebeveynleri boşanmış
ergenlere yönelik uygulanan grup müdahalelerini içeren, 2014-2024 yılları
arasında, İngilizce dilinde, hakemli dergilerde yayımlanmış, verilerin ölçme
araçları ile toplandığı, deneysel çalışmalar araştırmanın dahil edilme
kriterleri olarak belirlenmiştir. Dahil edilme kriterlerini karşılayan yedi
çalışma bu araştırmanın kapsamını oluşturmuştur. Dahil edilen çalışmalarda
İyimserlik Grup Terapisi, Maneviyat Temelli Grup Danışmanlığı, Boşanmış Ailelerin Çocukları - Boşanmayla
Başa Çıkma (CoD-CoD), Çocuklar için Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi
(MBCT-C), Ergenlerin Ebeveyn Boşanmasına Uyum Pilot Programı (AAPPD), Meta
Bilişsel Terapi (MCT) ve Duygu Odaklı Terapi (EFT) müdahalelerinin
etkililiğinin test edildiği görülmüştür. Bu müdahalelerin depresyon, anksiyete
ve stres semptomları, öfke, zihinsel sağlık sorunları, pozitif duygulanım
seviyesindeki azalmayı engelleme, başa çıkma, sosyal duygusal yeterlik üzerinde
etkili olduğu; negatif duygulanım üzerinde etkili olmadığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular alan yazın
ışığında tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.