Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: RASUL URALOV
Danışman: Nilgün Öztürk
Özet:
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımının
cinsiyet, yaş, interneti kullanım süresi, aylık gelir, internet kullanım amacı, anne eğitim
durumu, baba eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği ve
üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımının sosyal görünüş kaygısı ve
yalnızlık ile ilişkisini incelemektir.
Araştırmanın örneklemi, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesinin
farklı fakültelerinde eğitimlerine devam eden 520 öğrencidir. Araştırmada veri toplama
aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği, Sosyal Görünüş
Kaygısı Ölçeği ve UCLA Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin problemli internet
kullanım düzeyleri; cinsiyet, yaş, internet kullanım süresi, aylık gelir, internet kullanım
amacı, anne ve baba eğitim durumuna göre anlamlılık analizleri t Testi, ANOVA,
değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon analizi ve sosyal
görünüş kaygısı ve yalnızlık düzeylerinin problemli internet kullanımını yordayıcı rolünü
incelemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır.
Araştırmada öğrencilerin cinsiyeti ile sosyal fayda sosyal rahatlık, yaşı ile
internetin olumsuz sonuçları ve aşırı kullanım, internet kullanım süresi ve interneti
kullanım amacı ile internetin olumsuz sonuçları, sosyal fayda/rahatlık ve aşırı kullanım,
anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu ile aşırı kullanım arasında istatistiksel olarak
iv
anlamlı farklılık saptanmıştır. Gelir düzeyi ile problemli internet kullanımı arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Sosyal görünüş kaygısı ve
yalnızlık düzeyinin problemli internet kullanımını anlamlı düzeyde yordadığı
görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılarak
önerilerde bulunulmuştur.