Üniversite öğrencilerinde COVID-19 korkusu ve umutsuzluk arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlığın aracılık rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMANUR TAPAN

Danışman: Nilgün Öztürk

Özet:

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde COVID-19 korkusu ve umutsuzluk arasındaki
ilişkide psikolojik sağlamlığın aracılık rolü incelenmiştir. Bu amaçla psikolojik
sağlamlığın aracı rolünü öngören hipotetik model kurulmuş ve ikili ilişkilerin yanı sıra
aracı değişkenin rolü incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, İnönü Üniversitesinde
öğrenim gören 530 (415 kadın, 115 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, COVID-19 Korkusu Ölçeği, Beck Umutsuzluk
Ölçeği ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği kullanılmıştır. Oluşturulan model, AMOS 24
programı aracılığıyla yapısal eşitlik modellemesiyle (YEM) test edilmiştir. Aracılık
etkisinin anlamlılığının test edilmesi içinse bootstrapping analizi yapılmıştır. Yapılan
analizler sonucunda COVID-19 korkusunun umutsuzluğu pozitif yönde, psikolojik
sağlamlığı ise negatif yönde ve anlamlı düzeyde yordadığı, psikolojik sağlamlığın ise
umutsuzluğu negatif yönde ve anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. Psikolojik
sağlamlığın aracı rolü incelendiğinde ise dolaylı etkinin anlamlı olduğu dolayısıyla
psikolojik sağlamlığın, COVID-19 korkusu ve umutsuzluk arasındaki ilişkiye aracılık
ettiği görülmüştür. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular alanyazındaki çalışmalar
ışığında tartışılarak uygulamacılar ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar kelimeler: Umutsuzluk, COVID-19 korkusu, Psikolojik sağlamlık, Üniversite
öğrencileri