Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA KULAK
Danışman: Medet Korkmaz
Özet:
Bu çalışma, hipertansiyon tanısı almış hastalara uygulanan eğitim
programının, tedavi uyumu ve yaşam kalitesine etkisini incelemek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma Aydın Çine İlçe Devlet
Hastanesinde Nisan-Haziran 2013 tarihleri arasında yürütülmüştür.
Araştırmanın örneklemini tedavi ya da kontrol için başvuran ve çalışmaya
katılma kriterlerini karşılayan 60 birey oluşturmuştur.
Araştırmada veri toplama araçları olarak, Sosyo Demografik Form, Hill
Bone Hipertansiyon Tedavisine Uyum Ölçeği ve SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği
ve kullanılmıştır. Verilerin frekans dağılımları, tanımlayıcı ve çapraz
tablolar, normallik analizleri Kolmogorov-Smirnov uyum iyiliği testi ve
tekrarlayan ölçümler arasındaki farklar ise tekrarlayan ölçümlerde
varyans analizleri ile değerlendirilmiştir.
Hastaların cinsiyetine, egzersiz yapma durumuna, ilacı düzenli kullanma
durumuna ve medeni durumuna göre SF-36 alt boyut skorlarının eğitim
sonrası bütün skor ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı derecede
yükseldiği saptanmıştır (p<0.05). SF-36 Alt boyut skorlarından
fiziksel fonksiyon, ağrı, genel sağlık, sosyal fonksiyon ve rol güç
emosyonel fonksiyon skorları ile uyum ölçeği total skoru arasında
negatif yönde, istatistiksel olarak anlamlı ilişki vardır.
Hastaların cinsiyetine göre total ve beslenme uyumu, medeni durumuna,
egzersiz yapma durumuna, diyet yapma durumuna ve eğtim durumuna göre
beslenme uyumu skorlarının sonraki ölçümlerinde istatistiksel olarak
anlamlı yükselme olduğu saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç olarak hipertansiyon hastalarının yapılan eğitim sonucunda,
tedaviye olan uyumlarının ve yaşam kalitelerinin olumlu yönde
etkilendiği belirlenmiştir. Hastaların hipetansiyonla mücadelede
farkındalığının oluşturulması, yaşam tarzı değişikliklerinin hayata
geçirilmesi ve uyumun arttırılarak kan basıncı kontrolünün sağlanması
amacıyla eğitim programlarının daha sık düzenlenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Hipertansiyon, Eğitim, YaĢam Kalitesi.