Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET CANER ONAT
Danışman: Mustafa Akdağ
Özet:
Bu
araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin EBA platformuna
yönelik tutum ve görüşlerinin çeşitli
değişkenler açısından incelemesi amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak karma
araştırma yönteminin gömülü desenine göre çalışma yürütülmüştür. Çalışmanın nicel boyutu betimsel bir araştırma niteliğinde olup
nedensel karşılaştırma deseninde yürütülmüştür, nitel boyutunda ise durum
çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim
yılında Siirt merkezdeki FATİH Projesi kurulumu tamamlanmış okullarda görev
yapan branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu evrenden amaçlı örnekleme yöntemi
olan maksimum çeşitlilik yöntemi ile seçilen 14 öğretmen örneklem grubunu
oluşturmaktadır.
Araştırmada nicel boyutu oluşturan
veri analizleri, istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır. Çalışmada
öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla veri toplamak için EBA Tutum Ölçeği
(ETÖ) kullanılmıştır. Ulaşılan verilerin, betimsel istatistik teknikleri
(frekans, ortalama, yüzde ve standart sapma) kullanılarak analizi yapılmıştır.
Veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testler kullanılmıştır. Araştırmanın
nitel kısmı için yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen
veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
Nicel çalışmanın demografik
değişkenlerine göre ETÖ’nün alt boyutları olan EBA’nın gerekliliği ve EBA’nın
uygulanabilirliği alt boyutlarında anlamlı fark oluşturup oluşturmadığına
bakılmıştır. Öğretmenlerin okul türüne,
kıdemlerine ve EBA kullanım yeterliliklerine göre EBA tutum puanlarında anlamlı
farklılık bulunmuştur. Cinsiyetlerine, görev yaptıkları branşlarına, öğrenim
durumlarına ve EBA için kullandıkları araç çeşidine göre ise tutumlarında
anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Özel Okuldan, İmam Hatip
Ortaokulundan ve Devlet Ortaokulundan öğretmenlerle yarı yapılandırılmış
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre öğretmenler öğretim
programına göre en çok EBA içeriklerinin yetersiz olduğu, öğretmen ve öğrenci
için kısmen işlevsel olduğu görüşlerini dile getirmişlerdir. EBA kullanımında
en fazla internet altyapı sorunlarıyla karşılaştıklarını bunu çözmek için
okullarda sistemin internet altyapısı eksikliklerinin giderilmesi gerektiğini
söylemişlerdir. EBA kullanımının arttırılması için etkileşimli zengin
içeriklerin sisteme yüklenmesi önerisinde bulunan öğretmenler gelecekte EBA’nın
rahat ulaşılabilir bir platform ve eğitim-öğretim için zengin bir yardımcı
kaynak olması gerektiğini belirtmişlerdir. Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre,
uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.