Öğretmen Adaylarının Tartışmacı Metin Yazma Becerileri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Yl), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Deniz ÖZTÜRK

Danışman: Salim Durukoğlu

Özet:

Bu çalışma, öğretmen adaylarının tartışmacı metin yazma düzeylerini ortaya çıkarmayı amaçlayan tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesinden 200 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler uzman görüşü alınarak hazırlanmış beş adet açık uçlu sorudan oluşan “Tartışmacı Metin Yazma Formu” ile elde edilmiştir. Araştırma verileri “Tartışmacı Metin Elementleri Dereceli Puanlama Anahtarı” ile değerlendirildikten sonra SPSS 19 programı kullanılarak analiz edilmiştir.

Öğretmen adaylarının tartışmacı metin elementlerini oluşturma başarı düzeyleri: veri elementinde % 28.33, iddia elementinde % 60, karşı iddia elementinde % 22.5, sonuç elementinde ise % 38.66’dır. Genel toplama bakıldığında öğretmen adaylarının tartışmacı metin oluşturma başarı düzeyi % 37.41 olarak tespit edilmiştir. Ayrıca, araştırma sonucunda adayların tartışmacı metin yazma becerilerinde bölüme ve alana (sayısal, sözel ve eşit ağırlık) göre anlamlı bir farklılık oluştuğu tespit edilmiştir. Bölüme göre bakıldığında İlköğretim Matematik bölümü öğretmen adaylarının tartışmacı metin yazma başarı puanlarının araştırma kapsamında yer alan diğer tüm bölümlerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu; BÖTE bölümü öğretmen adaylarının başarı puanlarının ise diğer tüm bölümlerden düşük olduğu saptanmıştır. Alanlara göre bakıldığında ise lise sayısal alan çıkışlı öğretmen adaylarının başarı puanlarının eşit ağırlık çıkışlı öğretmen adaylarının puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür.