İnternet reklamlarında etkili iletişimin bir unsuru olarak tipografi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET CAN

Danışman: Sevtap Kanat

Özet:

Günümüzde artan internet kullanımı beraberinde internet reklamları terimini de ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte internette web sayfaları aracılığıyla farklı biçim ve özelliklerde çeşitli reklam tasarımları kendini göstermeye başlamıştır. Bir internet reklamının hedeflenen amaç doğrultusunda başarılı olabilmesi için tasarımcıların reklamı oluşturan bütün tasarım unsurlarını net ve anlaşılır bir tarzda tasarım ilkelerine uygun olarak bir araya getirmesiyle elde edilir. İnternet reklamlarının çeşitliliği göz önünde bulundurulduğunda reklam alanı ve içerik düzenlemeleri tasarımsal açıdan farklılıklar gösterebilir. Bu nedenle internet reklamlarında tipografinin, bir iletişim unsuru olarak nasıl kullanıldığı, tipografinin tasarımı ve mesajı iletme gücü arasında nasıl bir bağ olduğu ayrıca tasarımı şekil, yapı, denge gibi unsurlar yönünden nasıl etkilediği gözlenmiştir.

Bu araştırmanın amacı; internet reklamlarında kullanılan tipografinin, verilmek istenen mesajla bir bütün oluşturarak doğru ve etkili bir tipografiyle nasıl verildiğinin incelenmesidir.

Araştırma kapsamında, internetin tarihsel gelişimi ile Dünyadaki ve Türkiye’deki kullanım istatistiklerinin yanı sıra internetin ticarileşme süreci ve sosyal medya kavramı incelenmiştir.

İletişim ve süreçleri ile iletişim türlerinin tanımı yapılarak açıklanmıştır.

Reklamın tarihsel gelişimi ile Dünyada ve Türkiye’de reklamcılık başlıkları araştırılmış bunun yanı sıra internette yayınlanan reklam çeşitleri başlıklar altında ayrıntılı olarak incelenmiştir.

Tipografinin tanımı yapılarak harfin biçimsel özellikleri ve temel ölçüleri sıralanmış, yazı karakterleri ile fontlar incelenerek tipografinin sınıflandırılması yapılmış, tipografik tasarım ilkeleri ile tipografinin kapsam ve işlevi ayrıntılı olarak incelenmiştir.

İnternet reklamları tipografik tasarım ilkeleri doğrultusunda incelenmiş kullanılan tipografi ile iletilmek istenen mesaj arasındaki bağ incelenmiştir.