Ters yüz sınıf modeline dayalı öğretimin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi başarı ve tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE KAYA

Danışman: Eyüp İzci

Özet:

u araştırmada; ters yüz sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarısına, kalıcılığa ve fen bilgisi dersine yönelik tutumlarına nasıl etki ettiği incelenmiştir. Bu nedenle ters yüz sınıf modeli ilkokul 4. sınıf Fen Bilimleri dersinde Maddenin Özellikleri ünitesinde uygulanmıştır. Araştırma karma desene uygun olarak tasarlanmış olup, açıklayıcı desen kullanılmıştır. Farklı yöntemlerle elde edilen nitel ve nicel bulgular tartışma ve sonuç bölümünde benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırılarak bir arada tartışılmıştır. Çalışmaya deney grubunda 16, kontrol grubunda 16 olmak üzere 32 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veriler nitel bölümde yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğrenci günlükleri; nicel bölümde ise başarı testi ve fen bilgisi dersine yönelik tutum ölçeği ile toplanmıştır. Veri toplama araçları araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Nicel bölümde yapılan analizlerde akademik başarının ölçülmesinde; karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA (Two-Way Anova for Mixed Measures), bağımlı gruplar t testi ve bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Tutum puanlarının analizinde ise; Mann-Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Nitel bölümdeki veriler, içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; modelin akademik başarı ve öğrenilenlerin kalıcılığında deney grubu lehine anlamlı farklılık yarattığı görülmüştür. Tutum puanlarında ise; son testte deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Tutum puanlarının kalıcılığında deney grubu lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Öğrenciler, veliler ve öğretmenle yapılan görüşmeler sonucunda, modelle ilgili düşünceleri ortaya konulmuştur. Öğrenci günlüklerinin analiz edilmesi sonucu; süreç boyunca öğrencilerin yaşadıkları, modelin uygulanması ile ilgili düşünceleri yer yer alıntılarla desteklenmiştir. Bulgular ve yorumlar sonucunda önerilere yer verilmiştir.