Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemine ilişkin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin ve Öğrencilerinin Görüşleri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gökhan TAŞKIN

Danışman: Gökhan Aksoy

Özet:

ÖZET

Bu çalışmanın amacı TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş) sisteminin uygulayıcıları olan Fen Bilimleri öğretmenleri ve TEOG sınavına giren öğrencilerin TEOG sınav sistemi hakkında görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma var olan durumu gözlemlediği için model olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, Erzurum il merkezinde uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş 77 Fen Bilimleri öğretmeni ve TEOG sınavına giren 196 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ''TEOG Sistemi Hakkında Öğretmen Görüşleri Ölçeği'' ve ''TEOG Sistemi Hakkında Öğrenci Görüşleri Ölçeği'' kullanılmıştır. Çalışmada Fen Bilimleri ölçeğinin 5 alt faktörü; TEOG sisteminin yeni uygulamalarının değerlendirilmesi, TEOG sisteminin uygulanış şeklinin Faydaları, TEOG sisteminin eğitim öğretim sürecine katkıları, TEOG sisteminin yerleştirme ve değerlendirme işlemlerinin yenilikleri, TEOG sisteminde MEB kaynaklarının yeterliliği olarak belirlenmiştir. Öğrenci ölçeğinin 4 alt faktörü ise TEOG sisteminin eğitim öğretim sürecine katkısı, TEOG sisteminin uygulanış şeklinin değerlendirilmesi, TEOG sınav sorularının değerlendirilmesi, TEOG sınavının öğrencilerdeki sınav kaygısı ve heyecanına etkisi olarak belirlenmiştir. Verilerin analizinde Betimsel analiz, Parametrik testler olan Tek Yönlü Varyans analizi (ANOVA), Bağımsız t testi ve Nonparametrik Testler olan Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre Fen Bilimleri öğretmenleri TEOG sisteminin yeni uygulamalarına, sınav sisteminin uygulanışına, eğitim öğretim sürecine katkısına, TEOG sisteminin yerleştirme ve değerlendirme işlemlerine ve Milli Eğitim Bakanlığı kaynaklarının yeterliliğine ilişkin görüşleri genel anlamda olumlu bulunmuştur. TEOG sınavına giren öğrencilerin TEOG sisteminin öğrenciler üzerindeki sınav kaygı ve heyecanını azalttığı, öğrencilerin çalışmalarını artırdığını belirtmişlerdir. Ayrıca TEOG sınavının eğitim öğretim sürecine katkısı olduğunu ve sınav sisteminin uygulanışını v genel anlamda olumlu buldukları sonucu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak TEOG sınav sistemi bazı uygulamalar haricinde Fen Bilimleri öğretmenleri ve sınava giren öğrenciler tarafından desteklenmektedir.

Anahtar Kelimeler: TEOG, Fen Bilimleri Öğretmen Görüşleri, Öğrenci Görüşleri.