ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNDE İNTERNET BAĞIMLILIĞININ YALNIZLIK VE MUTLULUK İLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL KARATAŞ

Danışman: Nilgün Öztürk

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinde internet bağımlılığının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, akademik başarı durumu, ekonomik durum, internete girmek için kullanılan araç, interneti kullanım süresi, interneti kullanım amacı değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediğini ve ortaokul öğrencilerinde internet bağımlılığının, yalnızlık ve mutluluk ile ilişkisini incelemektir.

            Araştırmanın örneklemi, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ili Merkez ilçesindeki farklı okullarda eğitimlerine devam eden 927 ortaokul öğrencisidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği, Çocuk Temelli Yalnızlık Ölçeği 5-8. Sınıflar Formu ve Okul Çocuklarının Mutluluk Envanteri kullanılmıştır. Öğrencilerin internet bağımlılığı düzeylerinin çeşitli demografik değişkenlere göre anlamlılık analizleri t Testi, ANOVA, değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon analizi ve yalnızlık ile mutluluk düzeylerinin internet bağımlılığının yordayıcı rolünü incelemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır.

            Araştırmada öğrencilerin cinsiyet, sınıf düzeyi, interneti kullanım süresi ve interneti kullanım amacı ile internet bağımlılığı arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzey, akademik başarı durumu, ekonomik durum, internete girmek için kullanılan araç ile internet bağımlılığı arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin internet bağımlılığı ile yalnızlık düzeyi arasında pozitif yönlü, orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, internet bağımlılığı ile mutluluk arasında negatif yönlü, orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, ortaokul öğrencilerinde yalnızlık ile mutluluk düzeyi arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Yalnızlık ve mutluluk düzeyinin internet bağımlılığını anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.