Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Pedagojik Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURSENEM ÇETİNKAYA

Danışman: Danyal Tekdal

Özet:

Bu çalışma ile Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlıkları, cinsiyet, çalışma yılı ve görev yapılan okulun bulunduğu yerleşim birimi değişkenleri açısından değerlendirilip anlamlı farkların oluşup oluşmadığı incelenmiştir.

Nicel bir çalışma olan bu araştırmada betimsel desen kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini 2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılında Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmada 257 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlıklarını belirlemeyi hedefleyen bu çalışmada “Pedagojik Okuryazarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin betimsel istatistik hesaplamaları, t testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Yapılan değerlendirmelerden sonra Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet ve çalışma yılı değişkenlerine göre farklılaştığı ancak görev yapılan okulun bulunduğu yerleşim birimi değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir.

Bu çalışma sırasında literatürde pedagojik okuryazarlık konulu çok fazla çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. Bu çalışmanın ve çalışma için geliştirilen pedagojik okuryazarlık ölçeğinin araştırmacılara olumlu yönde katkılar sunması umulmaktadır.