Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NURSENEM ÇETİNKAYA
Danışman: Danyal Tekdal
Özet:
Bu çalışma ile Sosyal Bilgiler
öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmada Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlıkları, cinsiyet,
çalışma yılı ve görev yapılan okulun bulunduğu yerleşim birimi değişkenleri
açısından değerlendirilip anlamlı farkların oluşup oluşmadığı incelenmiştir.
Nicel bir çalışma olan
bu araştırmada betimsel desen kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini 2021-2022
Eğitim-Öğretim Yılında Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan Sosyal Bilgiler
öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmada 257 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur.
Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlıklarını belirlemeyi
hedefleyen bu çalışmada “Pedagojik Okuryazarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin betimsel istatistik hesaplamaları, t testi ve tek yönlü
varyans analizi yapılmıştır. Yapılan değerlendirmelerden sonra Sosyal Bilgiler
öğretmenlerinin pedagojik okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet ve çalışma yılı
değişkenlerine göre farklılaştığı ancak görev yapılan okulun bulunduğu yerleşim
birimi değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Bu çalışma sırasında
literatürde pedagojik okuryazarlık konulu çok fazla çalışmanın yapılmadığı
görülmüştür. Bu çalışmanın ve çalışma için geliştirilen pedagojik okuryazarlık
ölçeğinin araştırmacılara olumlu yönde katkılar sunması umulmaktadır.