Okul Öncesi Dönemde Cinsel Eğitim ve Cinsel İstismardan Korunmaya Yönelik Müdahale Programlarının İncelenmesi


Güzelyurt T., Atıcı Ş., ertekin b. d., ÇELEBI S., ÇALKAN B. C., Akman B.

Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.1, ss.27-43, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Araştırmada, 2017-2022 yılları arasında okul öncesi dönemde cinsel istismar, cinsel eğitim ve cinsel istismardan korunmaya yönelik yayımlanan erken müdahale programlarına veya içeriklerine uygun olan makaleler incelenmiştir. İncelenen araştırmaların tamamına Web of Science (WOS) veri tabanından ulaşılmıştır. WOS veri tabanının tercih edilmesindeki temel neden yüksek etki değeri ve nitelikli dergileri kapsamasıdır. “Pre-school, early child, sexual child abuse, early intervention, early intervention program, prevention program” anahtar kelimeleri ile taramalar gerçekleştirilmiştir. Bu yılların seçilmesindeki temel gerekçe ise son yıllarda çocuk cinsel istismarında istatiksel olarak artış olmasıdır. WOS’ta ulaşılan 494 çalışmanın özetleri incelenerek; cinsel istismarı önleme içeriğine sahip olan 58 çalışma ayrıntılı incelemek için belirlenmiştir. Okul öncesi çocuklarının bulunduğu örnekleme uyma, yıl aralığında bulunma, tam metin olma gibi dâhil olma kriterlerini sağlayan 11 çalışma ayrıntılı olarak analiz edilmiştir. 47 çalışma ise dışlama kriterlerine göre sürecin dışında tutulmuştur. Yapılan incelemeler sonucunda cinsel istismarı önlemek üzere uygulanan programlarda çocukların beden farkındalığının geliştiği, ebeveynleri ile cinsellik hakkında konuşabildiği, ebeveynlerin ise çocuklarına cinsellik konusunda nasıl yaklaşacağı ve davranacağını öğrendiği belirlenmiştir. Yanı sıra bu çalışmaların uzun süreli izleme çalışmalarının yapılmasına ve yaygınlaştırılarak ailelerle paylaşılmasına, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Çocuk İzlem Merkezleri gibi politika yapıcı kurumlarla birlikte ele alınmasına ihtiyaç duyulduğu belirlenmiştir.
The current study examined early intervention programs published between 2017 and 2022 on sexual abuse, sexual education, and protection from sexual abuse in the preschool period or articles suitable for their content. The investigated studies were accessed from the Web of Science (WOS) database. The main reason for choosing the WOS database is that it includes high-impact value and qualified journals. The researchers used keywords such as "preschool, early child, sexual child abuse, early intervention, early intervention program, prevention program" while searching. The main reason for choosing these years was the statistical increase in child sexual abuse in recent years. The researchers selected abstracts of 494 studies accessed in WOS and 58 studies containing sexual abuse prevention content for detailed examination. Researchers thoroughly analyzed 11 studies that met inclusion criteria such as including the preschool children as sample, falling within the specified year range, and being full-text. 47 studies were excluded from the process following the exclusion criteria. As a result of the examinations, the study determined that children's body awareness improved, could speak about sex with their parents, and parents learned how to treat their children. The study recommends that follow-up studies should be carried out, these programs should be shared with families and discussed with policy-making institutions such as the Ministry of National Education, the Ministry of Health, the Ministry of Family and Social Services and Child Monitoring Centers.