Türk Diş Hekimliği Birliği Uluslararası 28. Diş Hekimliği Kongresi , Diyarbakır, Türkiye, 18 - 21 Eylül 2025, ss.585, (Özet Bildiri)
DİŞ HEKİMLİĞİ VE DİYETETİK ÖĞRENCİLERİNDE BESLENME BİLGİ VE TUTUMU
Handan Vural, Esra Nur Tiryakioğlu İnönü Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Pedodonti Anabilim Dalı
Amaç: Bu çalışma, Diş Hekimliği ve Beslenme-Diyetetik bölümü son sınıf öğrencilerininağız ve diş sağlığına yönelik beslenme danışmanlığı konusundaki bilgi, tutum veuygulamalarını karşılaştırmalı olarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Literatürde geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış mevcut bir değerlendirme anketi,çalışmamız kapsamında çeviri-tekrar çeviri yöntemiyle Türkçeye çevrilmiş, uzman görüşleridoğrultusunda son hâline getirilmiş ve çevrim içi olarak uygulanmıştır. Anket formu,Beslenme-Diyetetik öğrencileri için 29, Diş Hekimliği öğrencileri için ise 28 sorudanoluşmaktadır. Elde edilen veriler tanımlayıcı istatistiklerle analiz edilmiş, gruplar arasıanlamlılık testleri uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 149 öğrenci katılmıştır ( Diş Hekimliği:73, BeslenmeDiyetetik:76).Katılımcıların %74,5’i kadın, %25,5’i erkektir. Diyet danışmanlığının çürükleri önlemedeetkili olduğunu, diş hekimliği öğrencilerinin %90,4’ü ve beslenme-diyetetik öğrencilerinin%86,9’u belirtmiştir. Diş Hekimliği öğrencilerinin %44,7’si lisans eğitimlerinde beslenme ilediş çürüğü ilişkisine yeterince yer verilmediğini düşünürken, BeslenmeDiyetetiköğrencilerinin %43,9’u bu ilişkinin yeterince vurgulandığını belirtmiştir. BeslenmeDiyetetiköğrencilerinin %78,9’u 20 saatten fazla, Diş Hekimliği öğrencilerinin %57,5’i ise 0–4 saateğitim aldığını bildirmiş; fark istatistiksel olarak anlamlıdır. Diş Hekimliği öğrencilerinin%97,3’ü çürük riski yüksek bireylere diyet danışmanlığı yapılması gerektiğini belirtirken,Beslenme-Diyetetik öğrencilerinin %14,5’i kararsızdı. Beslenme-Diyetetik öğrencilerinin%100’ü sağlıksız besinler yerine alternatif sunduğunu ifade ederken, Diş Hekimliğiöğrencilerinde bu oran %67,1’dir (p<0,05). Beslenme-Diyetetik öğrencilerinin %64,5’i günde3–4 öğün tüketmeyi sağlıklı, Diş Hekimliği öğrencilerinin %50,7’si sağlıksız olarakdeğerlendirmiştir. Son öğünün uyumadan önceki 4 saat içinde tüketilmesi gerektiğiniBeslenme-Diyetetik öğrencilerinin %94,7si Diş Hekimliği öğrencilerinin %83,6’sı sağlıklıbulmaktadır. Xsilitolün diş çürüğü olasılığını en çok azaltan şeker ikamesi olduğunu Dişhekimliği öğrencilerinin %83.3 ü Beslenme-Diyetetik öğrencilerinin %65.8 i belirtmiştir.
Sonuç: Diş Hekimliği öğrencileri ağız sağlığı odaklı bilgiye, Diyetetik öğrencileri ise genelsağlık odaklı ve kılavuz temelli bilgiye sahiptir. Ancak her iki grubun da eğitim süreçlerindedisiplinler arası bir boşluk olduğu görülmektedir. Bu nedenle, ağız-diş sağlığı ve beslenmeilişkisini güçlendirecek ortak eğitim modülleri ve disiplinler arası yaklaşımlar önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Beslenme, Ağız, Diş, Diyetetik, Eğitim