İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.6, sa.12, ss.20-35, 2019 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı güncellenen fen bilgisi öğretim programını ve fen
bilimlerinde yaşanan gelişmeleri dikkate alarak öğrencilerin fen bilimleri
dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı geliştirmektir. Konu ile ilgili ölçek maddesi oluşturmak için literatür
taraması ve öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, var olan durumu olduğu gibi betimlediği için betimsel
tarama özelliği göstermektedir. Çalışmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen ''Fen Bilimleri Tutum Ölçeği'' kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Erzurum iline bağlı
ortaokullarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada
olasılığa dayalı örnekleme türlerinden grup (cluster) örneklem türü
seçilmiştir. Ölçek maddeleri 196 sekizinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır.
Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizi yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmanının örneklem uyum testi kritik değer için yeterli
bulunmuştur. Faktör analizi sonucunda, Ölçeğin toplamda üç faktöre sahip
olduğu görülmüştür. Faktör analizinden sonra her bir faktörün güvenirlikleri
hesaplanmıştır. Veri analizleri tamamlandıktan sonra faktörlerin güvenirlik
katsayıları (Cronbach Alpha) hesaplanmıştır. Güvenirlik katsayılarına göre
faktörlerin oldukça güvenilir olduğu görülmüştür.
Sonuçlar ve Öneriler: Çalışmada öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik
tutumlarını ölçmek için geçerli ve güvenilir tutum ölçeği geliştirilmiştir.
Geliştirilen bu ölçek ile yeni fen bilimleri öğretim programının öğrenciler
üzerinde oluşturduğu etkinin kolaylıkla anlamlandırılabileceği
düşünülmektedir
Purpose: The aim of this study is to develop a valid and reliable instrument
to measure students’ attitudes towards science course in line with the
revised science curriculum and the developments in science. Literature
review and interviews with students were carried out in order to generate
an item pool for the scale.
Method: The study employs a descriptive survey model. “Attitudes Scale for
Science Course”, developed by the researcher, was used as the data
collection tool in the study. The population of the research consists of
students attending to lower secondary schools in Erzurum in 2016/2017
academic year. The participants were selected through cluster sampling
method. 196 eight grade students took the scale. Exploratory and
confirmatory factor analyses were carried out to test the construct validity.
Findings: Sampling adequacy of the study was found above the threshold
values. The factor analysis resulted in a scale form with three factors.
Following the factor analysis, reliability of each factor was calculated. After
the data analysis, Cronbach’s alpha coefficients were calculated for
reliability, which proved that the factors had high reliability.
Implications & Suggestions: In the study, a valid and reliable attitude scale
was developed in order to measure students’ attitudes towards sciences
course. Through this scale, the effect of the new curriculum on the students
can be understood.