İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.5, sa.10, ss.70-77, 2018 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal medya
bağımlılığının akademik erteleme davranışları üzerindeki etkilerini
araştırmaktır. Bu araştırmada sosyal medya bağımlılığının ve diğer demografik
değişkenlerin üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışları
üzerindeki etkisi araştırılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2017-2018 öğretim yılında İnönü
Üniversitesinde öğrenim görmeye devam eden 251’i (%55,4) kız, 202’si
(%44,6) erkek olmak üzere toplamda 453 üniversite öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışma grubunda bulunan katılımcıların sosyal medya
bağımlılık düzeylerine ilişkin veriler Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği ile,
akademik erteleme davranışları ile ilgili veriler Akademik Erteleme Davranışı
Ölçeği ile, kişisel bilgilerine ilişkin veriler Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır.
Araştırmanın amacı doğrultusunda bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler
üzerindeki nedensel etkisinin belirlenmesinde nedensel karşılaştırmalı
araştırma deseni kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, erkek öğrencilerin akademik erteleme
düzeylerinin kız öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek
olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmanın bir diğer değişkeni olan sosyal
medya bağımlılık düzeyinde ise “yüksek bağımlı ve çok yüksek bağımlı” olan
öğrencilerin akademik erteleme davranış düzey ortalamalarının diğer
gruplardan istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu
görülmüştür.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin akademik
erteleme düzeylerinin kız öğrencilerden yüksek olduğu ve araştırmanın bir
diğer değişkeni olan sosyal medya bağımlılık düzeyinde ise “yüksek bağımlı ve
çok yüksek bağımlı” olan öğrencilerin akademik erteleme davranış düzey
ortalamalarının diğer gruplardan daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu
sonuçlarla önleyici bir rehberlik hizmeti olarak üniversite öğrencilerinin sosyal
medya bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi ve yüksek bağımlı düzeyde olan
öğrencilerin, yaşayacakları olası akademik erteleme ve başarısızlık
sorunlarının bu öğrencilere fark ettirici seminer çalışmalarının yapılması
önerilmektedir.
Purpose: The aim of this study is to investigate the effects of social media
addiction on academic procrastination behaviors of university students. In
this study, the effects of social media dependency and other demographic
variables on academic procrastination behaviors of university students were
investigated.
Design & Methodology: The sample of the study consisted of 251 (55.4%) girls
and 202 (44.6%) boys, 453 university students who continue their education
in İnönü University in 2017-2018 academic year. Data on the social media
addiction levels of the participants in the study group Social Media Addiction
Scale and data on academic procrastination behavior were collected with the
Academic Procrastination Behavior Scale and the data related to their
personal information was collected with the Personal Information Form. For
the purpose of the study, causal comparative research design was used to
determine the causal effect of independent variables on dependent variables.
Findings: According to the findings, it was observed that the academic
procrastination levels of male students were significantly higher than the
female students. In addition, it was observed that the level of academic
procrastination behavior of the students who were ın highly dependent and
highly dependent düzey at the level of social media addiction, which is
another variable of the study, was statistically higher than the other groups.
Implications & Suggestions: At the end of the study, it was observed that the
academic procrastination levels of the male students were higher than the
female students, and the academic procrastination behavior level of the
students who were bağımlılık highly dependent and highly dependent ve at
the level of social media addiction, which is another variable of the study, was
higher than the other groups. With these results, it is recommended to
determine the social media addiction levels of university students as a
preventive guidance service and the students who have high dependency
level, and the possible academic postponement and failure problems to be
experienced by these students, should be carried out.