Necmettin Erbakan Üniversitesi hukuk fakültesi dergisi, cilt.5, sa.1, ss.41-62, 2022 (Hakemli Dergi)
Türk hukukunda dava açmak için genel ehliyet şartları Türk Medeni Kanunu’na göre taraf ve dava
ehliyetine sahip olmaktır. Ancak idari yargıda görülen iptal davaları ile tam yargı davalarında taraf
ehliyetine sahip olmak için bazı ek şartlara ihtiyaç duyulmaktadır. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü
Kanunu’nun 2. maddesinde de açıkça belirtildiği üzere bu ek şartlar iptal davaları için “menfaat ihlali”,
tam yargı davalarında ise “kişisel hakların muhtel olması” olarak belirlenmiştir. Kanun’un 2.
maddesinde idari yargıda görülen dava türlerini açıklamak için yapılan tanımların arasında yer verilen
bu ek dava şartları doktrinde “sübjektif ehliyet” şartları olarak tanımlanmaktadır. Bununla birlikte,
idari davalarda taraf ehliyetine ek şartlar getiren bu sübjektif ehliyet koşullarının ayrıntıları, öncelikle
Fransız Danıştayı’nın, sonrasında oradaki içtihatlardan etkilenerek yeni içtihatlar ortaya koyan Türk
Danıştayı’nın belirlediği kriterlerle şekillenmektedir. Dolayısıyla idarenin yaptığı eylem ve/veya işlem
ne denli haksız -ya da taraflar arasında bir sözleşme olması durumunda sözleşmeye ne denli aykırıolursa olsun, hukuka aykırılık veya kusur iddialarının idari yargı organlarınca değerlendirilebilir
bulunması, öncelikle bu sübjektif ehliyet şartının gerçekleşmesine bağlıdır. Bu çalışmada, yüksek
yargı organlarının içtihatları göz önünde bulundurularak idari davalar için öngörülen söz konusu
sübjektif ehliyet şartları incelenecektir
In Turkish Law, acording to Turkish Civil Code, general conditions for capacity to sue are to have the
capacity to be a party and litigation. However for action of nullity case and full remedy action, which
are seems in administrative juristiction, some additional conditions are needed. As a clearly stated in
article 2 of Administrative Trial Procedure Law No. 2577, these additional terms has been determined
that “breach of interest” for action of nullity cases and “damage to perconel rights” for full remedy
actions. These additional case conditions included in the definitions made in order to explain the types
of cases seen in the administrative jurisdiction in article 2 of the Law is defined as "subjective
competence" in the doctrine. However, the details of these subjective conditions of case, which bring
additional conditions to the party license in administrative case are shaped by the criteria determined
first by the French Council of State and then by the Turkish Council of State, which is influenced by
the case law therein and introduces new case law. Therefore, regardless of how unjust the act and / or
action taken by the administration, finding the allegations of illegality or defect to be evaluated by the
administrative judicial bodies depends primarily on the fulfillment of this subjective capacity to sue
requirement.In this study, these subjective capacity to sue requirements for administrative cases will
be analyzed, taking into account the case law of higher judicial bodies.