LGS Fen Bilimleri Sorularının Fen Bilimleri Öğretim Programına GöreDeğerlendirilmesi


Creative Commons License

Taşkın G., Aksoy G.

VIIth INTERNATIONAL EURASIAN EDUCATIONAL RESEARCH CONGRESS, Ankara, Türkiye, 10 - 13 Eylül 2020, cilt.1, ss.379-386

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.379-386
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu ve Amaç: Liselere Giriş Sistemi (LGS) temel eğitimden ortaöğretime geçişte kullanılan kademeler arası geçiş sistemidir. LGS kapsamında yapılan merkezi sınav ise ölçme değerlendirme bakımından önemlidir. LGS fen bilimleri sorularının Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (FBDÖP)’nda yer alan öğeleri karşılayıp karşılamadığı ölçme değerlendirme açısından önem arz etmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı LGS fen bilimleri sınav sorularının 2018 FBDÖP’te yer alan özel amaçlar, alana özgü beceriler, kazanımlar, konu alanları, üniteler ve yetkinliklere göre değerlendirmektir.

Yöntem: Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman incelemesi yöntemi, araştırılması hedeflenen olgular hakkındaki yazılı materyallerin analiz edilmesinde kullanılır. Veri toplama aracı olarak Fen bilimleri dersi öğretim programı ve LGS fen bilimleri soruları kullanılmıştır. Veriler içerik analizine göre analiz edilmiştir.

Bulgular: Elde edilen sonuçlara göre 2019 ve 2020 LGS fen bilimleri sorularının programdaki 29 kazanımı karşıladığı görülmektedir. Sorular yaşam becerilerine yönelik yoğunlaşırken mühendislik becerilerine yönelik az soru sorulduğu görülmektedir. Programda yer alan yetkinlikler incelendiğinde sadece üç yetkinliği karşılayan soruların sorulduğu görülmektedir. Konu alanı ve üniteleri bakımından soruların dengeli dağıldığı görülmüştür.

İleriye Dönük Araştırma ve Uygulama için Öneriler: Çalışmanın sonuçları dikkate alındığında Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’nın LGS fen bilimleri sorularını hazırlarken FBDÖP’te yer alan becerileri, yetkinlikleri, kazanımları, değerleri dikkate alarak hazırlaması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Liselere giriş sistemi, Fen bilimleri soruları, Öğretim programı, Doküman incelemesi

EVALUATION OF LGS SCIENCE QUESTIONS ACCORDING TO SCIENCE EDUCATION PROGRAM

ABSTRACT

Purpose:: High School Entrance System (LGS) is a transition system between levels used in transition from basic education to secondary education. The central examination within the scope of LGS is important in terms of assessment. Whether LGS science questions meet the items in the Science Curriculum (FBDÖP) is important in terms of measurement and evaluation. In this direction, the aim of the study is to evaluate the LGS science exam questions according to the special purposes, field-specific skills, acquisitions, subject areas, units and competencies in 2018 FBDÖP.

Method: The document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used as a method in the study. Document review method is used to analyze written materials about the cases that are aimed to be investigated. Science curriculum and LGS science questions were used as data collection tools. The data were analyzed according to content analysis.

Findings: According to the results, it is seen that the 2019 and 2020 LGS science questions meet 29 gains in the program. While the questions focus on life skills, it is seen that few questions are asked about engineering skills. When the competencies in the program are examined, it is seen that questions meeting only three competencies are asked. It was observed that the questions were distributed in a balanced way in terms of subject area and units.

Implications for Research and Practice: Considering the results of the study, it is recommended that the Ministry of National Education (MoNE) should prepare LGS science questions by taking into account the skills, competencies, achievements and values in FBDÖP.

Keywords: High school entrance system, Science questions, Curriculum, Document analysis