2019 LGS Fen bilimleri sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi.


Creative Commons License

Taşkın G., Aksoy G., Daşdemir İ.

International Symposium on Active Learning (ISAL 2019), Adana, Türkiye, 6 - 08 Eylül 2019, ss.112-119

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.112-119
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2018 fen bilimleri dersi öğretim programı 8. sınıf kazanımları ile 2019 Liselere Giriş Sınavı (LGS) fen bilimleri dersi sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi (YBT)’ne göre değerlendirmesini yapmaktır. Çalışmanın yöntemi nitel araştırma yöntemleri içinde yer alan doküman incelemesidir. Doküman incelemesi yöntemi, araştırılması hedeflenen olgular hakkındaki yazılı materyallerin analiz edilmesinde kullanılır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 2018 fen öğretim programı ve 2019 LGS fen bilimleri soruları (A kitapçığı) kullanılmıştır. LGS fen bilimleri sorularının ve fen öğretim program kazanımlarının bilişsel süreç boyutu ve bilgi boyutu tespit edilirken hangi basamakta olduğunu gösteren anahtar kelimeler belirlenmiştir. Sorular bu anahtar kelimelere göre analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde şu sonuçlara ulaşılmıştır; 2018 fen öğretim programı kazanımları 2019 LGS sorularının %90’ını (18 soru) karşılamaktadır. Kazanımlar ve soruların %65’i aynı bilişsel basamakta yer almaktadır. 2019 LGS fen bilimleri sorularında en fazla kavramsal bilgi (f=10) boyutunda sorular sorulmuştur. 2019 LGS fen bilimleri sorularında en fazla anlama basamağında (f=11) sorular sorulmuştur. 2019 LGS Fen Bilimleri soruları 2018 fen programındaki 8.sınıf 61 kazanımdan 21’ini karşılamaktadır.

Anahtar Kelimeler: Fen Öğretim Programı, Fen Bilimleri Soruları, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi

Abstract

The goal of the study is to evaluate the 8th-grade achievements from the 2018 science curriculum and the science course questions in the 2019 Entrance Exam to High Schools (LGS) according to Renewed Bloom Taxonomy (YBT). The method of the study is document analysis, which is included in Qualitative research methods. The document analysis method is used to analyze the written materials about the subjects that are targeted for the investigations. In this study, 2018 science curriculum and 2019 LGS science questions (A booklet) were used as data collection tools. While determining the cognitive process dimension and knowledge dimension of the LGS science questıons and science teaching curriculum achievements, the keywords indicating the level of the students were determined. The questions are analyzed accordoing to these keywords. As a result of the findings obtained the following results were reached; 2018 science teaching curriculum achieves %90 of the 2019 LGS science questiıons. %65 of the achievements and questıons are at the same level. In 2019 LGS science questıons were mostly asked in terms of conceptuel knowledge (f=10). 2019 LGS science questıons were asked at the most comprehension stage (f=11). 2019 LGS Science questions meet 21 of the 8th grade 61 achievements in the 2018 science curriculum.

Key Words: Science Curriculum, Science Questions, Renewed Bloom Taxonomy