NAZİ ALMANYASI İŞGALİ ALTINDAKİ HOLLANDA'DA WAFFEN-SS PROPAGANDA FAALİYETLERİ ÜZERİNE İNCELEME


ÇAKI C., GÜLADA M. O., GAZİ M. A.

2. Anadolu Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Diyarbakır, Türkiye, 26 - 28 Mayıs 2019, ss.152-164

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.152-164
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

10 Mayıs 1940 tarihinde Hollanda, Nazi Almanyası tarafından işgal edilmişti. Naziler, Hollanda'yı işgal ettikten sonra başta Fransa olmak üzere Avrupa kıtasının büyük bir bölümüne egemen olmayı başarmıştı. Naziler, 1941 yılında Sovyetler Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri ile de savaşa girdiğinde gücünün zirvesine ulaşmıştı. Buna karşın 1943 yılında Alman orduları Stalingrad ve Kursk Muharebeleri'nde Sovyetler Birliği'ne karşı ağır yenilgiler almış ve Müttefik Devletleri'ne karşı saldırı pozisyonundan, savunma pozisyonuna geçmişti. Tüm bu yaşanan süreçte, Alman ordusu büyük askeri kayıplara uğramış ve asker ihtiyacını da işgal altında bulundurduğu Avrupa devletlerinden sağlama yoluna gitmişti. Bu ülkelerin başında da Hollanda gelmekteydi. Naziler bu amaçla Hollanda'da Nazi rejimini destekleyenlere ve Komünizm'e karşı mücadele veren aşırı sağ fraksiyonlara yönelik yoğun bir propaganda faaliyetine girişmişti. Nazi propagandası, Hollanda halkını Wehrmacht'a (Alman Ordusu) alternatif olarak Heinrich Himmler önderliğinde oluşturulan Waffen-SS birliklerine katılmaları için teşvik etmişti. Bu süreçte Naziler tarafından dönemin en etkili kitle iletişim araçlarından biri olan posterler propaganda amaçlı etkin bir şekilde kullanılmıştı. Bu çalışmada Nazilerin, Hollanda halkını Waffen-SS birliklerine katılmaları yönünde ikna etmek için posterleri propaganda amacı ile nasıl ve ne şekilde kullandığı analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla çalışma kapsamında amaçlı örneklem metodu kullanılarak Nazi Almanyası işgali altında Hollanda'da Waffen-SS propaganda faaliyetleri için kullanılan beş propaganda posteri işgal propagandası bağlamında incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden göstergebilim analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Hollanda'da kullanılan Nazi propaganda posterleri ABD'li dilbilimci Charles Sanders Peirce'in göstergebilim modeli ışığında analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular kapsamında, Nazi propaganda posterlerinde Hollanda halkının ortak düşmana karşı savaşması için Alman SS birliklerine katılmasının istendiği ve bu süreçte tarihsel düşmanlıklar hatırlatılarak kitlelerin harekete geçmesinin amaçlandığı ortaya çıkarılmıştır.

Netherlands was occupied by Nazi Germany on 10 May 1940. After the invasion of the Netherlands, the Nazis managed to dominate most of the European continent, particularly France. The Nazis reached the peak of its power in 1941 when it entered the war with the Soviet Union and the United States. In 1943, however, the German armies suffered heavy defeats against the Soviet Union in the battles of Stalingrad and Kursk and set into defensive positions against the Allies. In all this process, the German army suffered great military losses and needed the troops to save the European states occupied. The Netherlands was one of these countries. To this end, the Nazis engaged in intense propaganda activities in the Netherlands, supporting the Nazi regime and the right-wing factions that fought against Communism. Nazi propaganda encouraged the Dutch people to join the Waffen-SS the troops under the leadership of Heinrich Himmler as an alternative to Wehrmacht (German Army). The posters, one of the most influential mass media tools of the period, were used effectively for propaganda purposes. In this study, it was tried to analyze how and in what way the Nazis used the posters for propaganda purposes in order to convince the Dutch people to join the Waffen-SS troops. For this purpose, five propaganda posters used for propaganda activities in the Netherlands under the occupation of Nazi Germany were selected using the purposeful sampling method. Then they were examined in the context of occupation propaganda. In this study, semiotic analysis method was used. Nazi propaganda posters used in the Netherlands within the scope of the study were analyzed in the light of semiotics model of USA linguist Charles Sanders Peirce. As a result of the findings of the study, it was revealed that Nazi propaganda posters were asked to join the German SS troops to fight against the common enemy of the Dutch people and in this process, it was revealed that the masses were intended to take action by reminding of historical hostilities.