Öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında ortaöğretime geçiş sisteminden beklentileri.


Creative Commons License

Taşkın G., Aksoy G.

International Journal of Active Learning, cilt.3, sa.1, ss.19-43, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: International Journal of Active Learning
  • Sayfa Sayıları: ss.19-43
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZ

Bu çalışmanın amacı öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi hakkındaki görüşlerini ortaya koymak ve bu görüşler ışığında Ortaöğretime Geçiş Sisteminden beklentilerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma, Erzurum il merkezinde uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş 196 TEOG sınavına girmiş 9. sınıf öğrencisi ve 77 Fen Bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 'TEOG Sistemi Hakkında Öğretmen Görüşleri Ölçeği Öğrenci Görüşleri Ölçeği'' kullanılmıştır. Çalışmada öğretmen görüşleri ölçeğinin 5 alt faktörünün güvenirlikleri ve açıkladığı varyans değerleri yüzde olarak sırasıyla; TEOG sisteminin getirdiği yeni uygulamaların değerlendirilmesi (0.74, %15.2),sistemin uygulanış şeklinin faydaları (0.74,%14), eğitim öğretim sürecine katkıları (0.77,%12), sistemin yerleştirme ve değerlendirmeye getirdiği yenilikler (0.66, %10.5), sınavda MEB kaynaklarının yeterliliği (0.6, %10) olarak belirlenmiştir. Öğrenci görüşleri ölçeğindeki 4 faktör ise öğrencilerin sınav kaygı ve heyecanına etkisi (0.71,%15.2), eğitim öğretim sürecine katkısı (0.624, %13.05), uygulanış şekli (0.44, %8.85) ve sınav sorularının değerlendirilmesidir (0.40,%8.5). Öğretmen görüşlerinden elde edilen sonuçlara göre TEOG sisteminin müfredatı merkeze alması, merkezi sınava girmeyen öğrenciler için mazeret sınavı yapılması, öğrencilerin kendi okullarında sınava girmesi, merkezi sınav sonucunun yazılı sınav yerine geçmesi sistemin olumlu yönleri olarak görülmüştür. Merkezi sınavlarda sınav düzeltme faktörünün uygulanmaması ise öğretmenler tarafından ayırt ediciliği azalttığı için sistemin olumsuz olarak görüş bildirirlerken öğrenciler açısından olumlu karşılanmıştır.

Anahtar Kelimeler: TEOG (Temel Eğitimden Orta Öğretime Geçiş) Sınavı, Öğretmen Görüşleri, Öğrenci Görüşleri, Görüş ölçeği

Students’ and Teachers’ Expectations from the Transition to Secondary Education System in the Light of TEOG System Views of Them

ABSTRACT

The aim of this study is to reveal the views of the students and their teachers about the TEOG system and to reveal their expectations about this system in the light of these views. The study was conducted with 196 ninth-grade students who took the TEOG exam and 77 teachers selected by convenient sampling methods in Erzurum city centre. The data collection tools used in the study were “Student’s Views about TEOG system scale” and “Science Teacher’s Views about TEOG system scale” developed by researcher. The five sub-factors of the science teachers' opinions scale and the reliability and variance values of these sub-factors in the study were determined in percentages as follows; the evaluation of the new applications brought by the TEOG system (0.74, 15.2%), the benefits of the system implementation (0.74, 14%), its’ contributions to the education process (0.77, 12%), the innovations brought by the system to placement and evaluation (0.66, 10.5%), the sufficiency of MoNe resources in the exam (0.6, 10%). The four sub-factors in the students’ opinions scale were as follows; the effects of the students on the exam anxiety (0.71, 15.2%), the contribution to the education process (0.62, 13.05%), the manner of application (0.44, 8.85%) and the evaluation of the exam questions (0.40, 8.5%). According to the results obtained from teacher opinions, the TEOG system’s taking the curriculum to the center, the make-up examination for the students who do not enter the central exams, students’taking the examination in their own schools and the substitution of central examination result for the written examination in school were seen as positive aspects of this system. In the central examinations, disapplying of the correction factor and decreases of the distinctiveness were regarded as the negative sides from the point of teachers whereas they were considered as the positive sides from the point of students.

Key Words: TEOG, (Transition Exam from Elementary to Higher Education), Teachers' Views, Students’ Views, Opinion Scale