İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Küresel İklim Değişikliği Farkındalık Düzeyinin İncelenmesi


kılınç s. n., SÜLÜ M., BOZ G., Gokce A., Özer A.

Eskişehir Türk dünyası uygulama ve araştırma merkezi halk sağlığı dergisi (Online), cilt.10, sa.1, ss.32-41, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İklim değişikliği 21. Yüzyılda küresel sağlığı etkileyen önemli bir tehdit olarak görülmektedir. Bu nedenle iklim değişikliği konusunda farkındalık düzeyinin saptanması yapılacak müdahaleler açısından etkili olacaktır. Bu çalışmada İnönü Üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin küresel iklim değişikliği farkındalık düzeyleri ve etkileyen değişkenler incelenmiştir. Şubat-Mart 2024 tarihleri arasında yapılan bu araştırma kesitsel tiptedir. Çalışmanın yapılabilmesi için gerekli izin ve etik kurul onayı alınmıştır. Örneklem büyüklüğü 280 kişi olarak hesaplanmış, sınıfa göre tabakalandırma yapılarak 283 öğrenciye gözlem altında anket uygulanmıştır. Anket formunda sosyodemografik özellikleri içeren sorular, küresel iklim değişikliği farkındalığı ile ilişkili sorular ve Küresel İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği yer almaktadır. İstatistiksel analizlerde Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Varyans Analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin %50,2’si kadın, %36,0’ı 23 yaş ve üzerindedir. %20,1’i birinci sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin %61,8’inin Küresel İklim Değişikliği konusundaki farkındalıkları orta düzeyde tespit edilmiştir. Küresel İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeğinden alınan puanlara göre kadınların iklim değişikliği konusundaki farkındalığı erkeklerden anlamlı olarak yüksek saptanmıştır (p=0,021). İklim değişikliği konusunda endişesi olanların ve bilgi sahibi olan öğrencilerin farkındalığının daha yüksek olduğu görülmüştür (p<0,05). Öğrencilerden bilgi sahibi olanların farkındalığının daha yüksek çıkması nedeniyle bu konuda bilinçli olmaları için eğitim müfredatlarına bu konular eklenmelidir. Hekimlerin, toplumda örnek alınan bir grup olması nedeniyle tıp fakültesi öğrencilerinin iklim değişikliği ile ilgili bilinçli ve bilgilendirici adımlar atmaları, gelecek nesillerin sağlığını korumak adına kritik öneme sahiptir.
Climate change is a significant threat to global health in the 21st century. Therefore, measuring the state of awareness of climate change can help develop effective interventions. This study intends to investigate global climate change awareness and the influencing factors among medical students at Inonu University.This cross-sectional study was conducted between February-March 2024. All necessary permissions and ethical approval were obtained for the study. The sample size was determined to be 280, and in the present study, 283 students were surveyed under observation using stratified sampling according to class year. The form included questions about sociodemographics, questions related to global climate change awareness, and the Global Climate Change Awareness Scale. Statistical analyses were performed using the Mann-Whitney U Test and Kruskal-Wallis Variance Analysis. Of the students, 50.2% were female, 36.0% were aged 23 and above. It was found that 61.8% of the students had a moderate level of awareness about global climate change. According to the scores obtained from the Global Climate Change Awareness Scale, awareness levels were significantly higher among females compared to males (p=0.021). In addition, awareness levels were better among students worried about climate change and those knowledgeable about climate change. Consequently, in the education curriculum, topics on climate change should be featured to increase awareness among students who are already knowledgeable about it. Since physicians are considered role models in society, informed and proactive steps regarding climate change on the part of medical students can protect the health of future generations.