Eğitimin İmkânı ve Sınırlılıkları Açısından Huy Problemi


Creative Commons License

Batar Y.

Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, , sayı: 27, s. 17-38, cilt.27, sa.27, ss.17-38, 2009 (Hakemli Dergi)

Özet

Sıradan bir arkadaşlık veya komşuluk ilişkisinde dahi, muhatabımızı tanımanın; huyunu suyunu bilmenin önemi ortadayken, beraberinde çok ciddi münasebetleri ve değişimleri getiren eğitim sürecinde bu hususun önemi tartışılmazdır. Günlük konuşmalanmızda: 'huyunu suyunu bilmek, yumuşak huylu, huysuz vs.' ifadelerle insanlan tanımlamakta kullandığımız: 'Can çıkmadan huy çıkmaz, can huyun altındadır.' gibi ifadelerle vecizelerimize yerleşmiş huyun gerçek mahiyeti nedir? Kaynağı nedir? Huy kavramının ahlak, karakter, şahsiyet ve mizaç gibi kavramlarla ilişkisi nedir? Neden bazı insanlar iyi huylu oluyor da bazılan kötü huylu oluyor? Bunun sebebi doğuştan kaynaklanan bazı özellikler midir? Yoksa sonradan mı olmaktadır? Huylann değiştirilmesi mümkün müdür? Bütün bu sorunlar karşısında eğitimin rolü nedir? Eğitimin imkanı ve sınırlılıklan açısından, huylann etkisi ne düzeydedir? Huylar eğitilebilir mi, eğitilemez mi? Bu çalışmada, yukanda sıralanan sorular çerçevesinde konunun analizi yapılmaya çalışılacaktır.