3. Uluslararası Avrasya Spor, Eğitim ve Toplum Kongresi, Mardin, Türkiye, 15 - 18 Kasım 2018, ss.100
Amaç: Bu çalışmanın amacı; İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yükse kokulu öğrencilerinin
liderlik yönelimleri ve öz güven davranışlarının incelenmesidir. Araştırma tarama modelinde, betimsel bir
çalışmadır.
Materyal ve Metot: Araştırmanın evrenini İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yükse kokulunda
öğrenim gören 952 öğrenci, örneklemi ise 726 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak Bolman ve Deal (1991) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlanması Dereli (2003) tarafından
yapılan ''Liderlik Yönelim Ölçeği'' kullanılmıştır. Liderlik Yönelim Ölçeği madde analizine dayalı olarak
hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlık katsayı 0,92 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada kullanılan diğer
ölçek ise Akın (2007) tarafından geliştirilen “Öz Güven Ölçeği”dir. Öz Güven Ölçeği Cronbach alfa iç
tutarlık katsayıları 0,91 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın verileri değerlendiril irken tanımlayıcı
istatistiksel analizler (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) ile t testi, Anova ve Kruskall Wallis testi
yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin cinsiyet, sınıf ve yaş değişkeni ile liderlik yönelimleri ölçeği puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı (p˃0.05), bölüm, yaş, spor branşı değişkenleri
ile öz güven ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p<0.05) bulunmuştur.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda cinsiyet, sınıf ve yaş değişkenlerinin liderlik yönelimlerinde etkili
olmadığı, bölüm, yaş ve spor branşı değişkenlerinin ise öz güven üzerinde etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.