V. Uluslararası Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Kongresi, Konya, Türkiye, 23 - 24 Mayıs 2025, ss.458-462, (Özet Bildiri)
Suç örgütü mensubiyeti sebebiyle mahkûmiyet kararı
verilenlere uygulanacak infaz rejimi “Suçta tekerrür ve özel tehlikeli
suçlular” başlıklı TCK m. 58/9’da düzenlenmiştir. Buna göre; “Mükerrirlere özgü infaz rejiminin ve cezanın
infazından sonra denetimli serbestlik tedbirinin, itiyadi suçlu, suçu meslek
edinen kişi veya örgüt mensubu suçlu hakkında da uygulanmasına hükmedilir”.
5275 sayılı Kanunun “Koşullu Salıverme” başlıklı 107’inci maddesinin ikinci
fıkrası uyarınca; “…Suç işlemek için örgüt kurmak veya yönetmek ya da örgütün
faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlar ile Terörle Mücadele Kanunu kapsamına
giren suçlardan mahkûm olan çocuklar ile 1/1/1983 tarihli ve 2937 sayılı Devlet
İstihbarat Hizmetleri ve Milli İstihbarat Teşkilatı Kanunu kapsamına giren
suçlardan mahkûm olanlar hakkında koşullu salıverilme oranı üçte iki olarak
uygulanır” (CGTİHK m. 107/2). Ancak
terör suçlarında koşullu salıverilme açısından 3713 sayılı TMK m. 17’de özel
düzenleme bulunduğu için, TCK m. 58/9 uygulanmaz.
Terör suçlarında koşullu salıverilme sürelerinin tespiti
için suça sürüklenen çocuklar ve yetişkinler bakımından ayrım yapılması
gerekir. İlk olarak 3713 sayılı TMK’daki terör suçlarından mahkûm olan
çocukların koşullu salıverilme oranı CGTİHK m. 107/2 uyarınca üçte iki olarak
uygulanır. Yetişkinler tarafından işlenen TMK kapsamındaki suçlarda koşullu
salıverilme süreleri, özel olarak 3713 sayılı TMK m. 17’de düzenlenmektedir.
Buna göre; “Bu Kanun kapsamına giren
suçlardan mahkûm olanlar hakkında, koşullu salıverilme ve denetimli serbestlik
tedbirinin uygulanması bakımından 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve
Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 107 nci maddesinin dördüncü
fıkrası ile 108 inci maddesi hükümleri uygulanır. (Ek cümle:14/4/2020-7242/65
md.) Ancak, süreli hapis cezaları bakımından düzenlenen koşullu salıverilme
oranı, dörtte üç olarak uygulanır”. Dolayısıyla 3713 sayılı TMK’daki suçlardan
ağırlaştırılmış müebbet hapis cezasına mahkûm edilmiş olanlar otuz altı yılını,
müebbet hapis cezasına mahkûm edilmiş olanlar otuz yılını, süreli hapis
cezasına mahkûm edilmiş olanlar ise cezalarının dörtte üçünü infaz kurumunda
çektikleri takdirde koşullu salıverilmeden yararlanır.
3713 sayılı TMK kapsamında “terör suçu” ve “terör amacıyla
işlenen suçlar” şeklinde ikili ayrım yapılmaktadır. İlk olarak, “terör suçu”
Kanunun 3’üncü maddesinde düzenlenmekte ve mutlak terör suçları olarak ifade
edilmektedir. Buna göre; “26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 302, 307, 309, 311, 312, 313, 314,
315 ve 320 nci maddeleri ile 310 uncu maddesinin birinci fıkrasında yazılı
suçlar, terör suçlarıdır”. Bu suçları işleyenlerin terör örgütü mensubiyeti
bulunmasa bile, terör suçlusu sayılır. İkinci olarak “terör amacıyla işlenen
suçlar” TMK’nın 4’üncü maddesinde düzenlenmekte ve nispi terör suçları olarak ifade
edilmektedir. Buna göre; “Aşağıdaki
suçlar 1 inci maddede belirtilen amaçlar doğrultusunda suç işlemek üzere
kurulmuş bir terör örgütünün faaliyeti çerçevesinde işlendiği takdirde, terör
suçu sayılır”. Burada sayılan suçlar oldukça fazladır. Fakat işlenen suçun
mutlak veya nispi terör suçu olması TMK m. 17’deki koşullu salıverilme
düzenlemesinin uygulanışını değiştirmez.
Son olarak CGTİK m. 107/16’da sayılan suçlar sebebiyle
verilen ağırlaşmış müebbet hapis cezasıyla mahkûmiyet halinde koşullu
salıverilme hükümlerinin uygulanmayıp, hapis cezasının hükümlünün hayatı
boyunca infaz edilmesi öngörülmektedir.
Çalışmamızda terör suçlarında koşullu salıverilme
müessesinin şartları ayrıntılı olarak ele alınacaktır. Ayrıca konuya ilişkin
uygulamadaki sorunlar ve çözüm önerileri belirtilecektir. Bununla birlikte terör
suçlarında farklılık arz eden koşullu salıverilme sürelerine AİHM ve Anayasa
Mahkemesi’nin hukuki değerlendirmesi ortaya koyulacaktır.
The execution regime to be applied to those convicted for
membership of a criminal organisation is regulated in Article 58/9 of the TPC
titled ‘Repetition in crime and special dangerous criminals’. According to
this; ‘The execution regime specific to recidivists and the probation measure
after the execution of the sentence are also ruled to be applied to the
habitual offender, the person who takes crime as a profession or the offender
who is a member of an organisation’. Pursuant to the second paragraph of
Article 107 titled ‘Conditional Release’ of the Law No. 5275; ‘...The rate of
conditional release is applied as two thirds for juveniles convicted of crimes
committed within the scope of the Anti-Terrorism Law and crimes committed
within the scope of the Law on State Intelligence Services and National
Intelligence Organisation dated 1/1/1983 and numbered 2937’ (CGTİHK Art.
107/2). However, since there is a special provision in Article 17 of the
Anti-Terror Law No. 3713 in terms of conditional release in terrorism offences,
Article 58/9 of the TPC does not apply.
In order to determine the conditional release periods for
terrorism offences, a distinction should be made in terms of children and
adults dragged into crime. Firstly, the conditional release rate of children
convicted of terrorist offences under the Anti-Terror Law No. 3713 is applied
as two thirds pursuant to Article 107/2 of the CGTİHK. Conditional release
periods for offences committed by adults within the scope of the Anti-Terror Law
are specifically regulated in Article 17 of the Anti-Terror Law No. 3713.
Accordingly; ‘For those convicted of offences covered by this Law, the
provisions of the fourth paragraph of Article 107 and Article 108 of the Law on
the Execution of Criminal and Security Measures dated 13/12/2004 and numbered
5275 shall apply in terms of conditional release and the implementation of
probation measures. (Additional sentence: 14/4/2020-7242/65 Art.) However, the
conditional release rate regulated in terms of term imprisonment sentences is
applied as three quarters’. Therefore, those who have been sentenced to
aggravated life imprisonment for the offences under the Anti-Terror Law No.
3713 shall benefit from conditional release if they serve thirty-six years of
their sentences, thirty years of their sentences, and three quarters of their
sentences in the penal institution.
The Anti-Terror Law No. 3713 makes a binary distinction
between ‘terrorist offences’ and ‘offences committed for terrorist purposes’.
Firstly, ‘terrorist offence’ is regulated in Article 3 of the Law and is
referred to as absolute terrorist offences. Accordingly; ‘The offences written
in Articles 302, 307, 309, 311, 312, 313, 313, 314, 315 and 320 and the first
paragraph of Article 310 of the Turkish Criminal Code dated 26/9/2004 and
numbered 5237 are terrorist offences’. Those who commit these offences are
deemed to be terrorist offenders, even if they do not belong to a terrorist
organisation. Secondly, ‘offences committed for terrorist purposes’ are regulated
in Article 4 of the Anti-Terror Law and are referred to as relative terrorist
offences. According to this article; ‘The following crimes shall be considered
as terrorist crimes if they are committed within the framework of the
activities of a terrorist organisation established to commit crimes in line
with the purposes specified in Article 1’. The offences listed here are quite
numerous. However, the fact that the offence committed is an absolute or
relative terrorist offence does not change the application of the conditional
release regulation in Article 17 of the Anti-Terror Law.
Finally, in case of conviction with aggravated life
imprisonment due to the crimes listed in Article 107/16 of the CGTIK, it is
envisaged that the conditional release provisions will not be applied and the
prison sentence will be executed throughout the life of the convict.
In our study, the conditions of conditional release in
terrorist offences will be discussed in detail. In addition, the problems in
practice and solution proposals regarding the subject will be indicated. In
addition, the legal evaluation of the ECtHR and the Constitutional Court on the
conditional release periods that differ in terrorism offences will be put
forward.