5. International Anatolian Scientific Research Congress, Hakkari, Türkiye, 21 Temmuz 2023, ss.981-988
Dikkat odak yönergelerinin, motor beceri öğrenimindeki etkisi geniş çapta kabul görmüş ve etkileri
üzerine birçok çalışma yapılmıştır. Özellikle Amerika, Almanya ve Hollanda başta olmak üzere
Kanada, İngiltere, Galler gibi birçok ülkede benimsenmiş ve üzerine birçok araştırma
gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmalarda ise dikkat odak ‘‘iç odak ve dış odak’’ olmak üzere iki yönlü
incelenmiştir. Bir sporcu dikkatini hareketin sonuçlarına veya çevre üzerindeki etkilerine odaklarsa dış
(harici) odak; dikkatini vücudun hareketine veya içe doğru bedensel duyumlara odaklarsa iç (dâhili)
odak denilmiştir.
Literatür tarandığında ülkemizde bu konuda yapılmış çalışmaya rastlanmamıştır. Ülkemizdeki bu
eksikliği gidermek, konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamak ve gelecek çalışmalara ışık tutmak
amacıyla konu sistematik bir şekilde incelenerek bir içerik analizi çalışması yapılmıştır.
Konuyla ilgili Web of Science veri tabanında yayınlanmış Science Citation Index Expanded (SCIEXPANDED) indeksli makaleler; yayın yılı, ilk yazarın bulunduğu ülke, yazar sayısı, örneklem grubu,
katılımcıların deneyim durumu, spor branşı, analiz yöntemleri ve hangi odak grubu daha faydalı gibi
başlıklar altında detaylı incelenmiştir. Tarama terimi olarak “internal external focus of attention”
kullanılmıştır. Filtreleme sonucu 166 makaleye ulaşılmıştır. Konuyla ilgisi olmayan ve içeriğine
ulaşılamayan makaleler dışlandığında 134 makele araştırmaya dahil edilmiştir.
SCI kapsamında en çok 2020 yılında (n=14) yayın yapıldığı görülmüştür. 22 ülkede araştırma konusu
yapılmış ve en çok sırasıyla ABD (n=50), Almanya (n=11) ve Hollanda (n=8) olduğu görülmüştür.
Yazar sayılarına göre en çok 3-4 (n=77) yazarlı çalışmaların olduğu görülmüştür. Örneklem grupları
incelendiğinde en çok üniversite öğrencileri (n=58) ve sporcular (n=25) üzerine çalışıldığı
görülmüştür. Daha çok deneyim gerektirmeyen (n=50) motor beceriler (atma, sıçrama, denge vb.)
(n=62) üzerine çalışma yapıldığı görülürken ardından sırasıyla golf (n=11), koşu (n=8) ve dart (n=7)
branşları görülmüştür. Büyük çoğunlukla ANOVA (n=111) analiz yöntemi kullanıldığı görülmüştür.
İncelemeye alınan 134 çalışmanın sonucunda dışa odaklanmanın (n=94) motor performans üzerindeki
olumlu etkisi dikkat çekmiştir.
The effect of attention-focusing disruptors on motor skills has been widely accepted and many studies
have been conducted on their effects. It has been adopted in many countries such as Canada, England
and Wales, especially in the USA, Germany and the Netherlands, and many researches have been
carried out on it. In these studies, the focus of attention was examined in two ways, namely “internal
focus and external focus”. External focus if an athlete focuses his attention on the consequences of the
movement or its effects on the environment; If it focuses attention on the movement of the body or on
bodily sensations inward, it is called inner focus.
When the literature was searched, no study was found on this subject in our country. In order to make
up for this deficiency in our country, to provide a better understanding of the subject and to shed light
on future studies, a content analysis study was conducted by systematically examining the subject.
Science Citation Index Expanded (SCI-EXPANDED) indexed articles published in the Web of
Science database on the subject; the year of publication, the country of the first author, the number of
authors, the sample group, the experience of the participants, the sports branch, analysis methods and
which focus group is more useful. “Internal external focus of attention” was used as a screening term.
As a result of filtering, 166 articles were reached. When the articles that are not related to the subject
and whose content could not be reached were excluded, 134 articles were included in the research.
It was seen that the most publications were made in 2020 (n=14) within the scope of SCI. The subject
of research was conducted in 22 countries and it was seen that the USA (n=50), Germany (n=11) and
the Netherlands (n=8) were the most, respectively. According to the number of authors, it was seen
that there were mostly 3-4 (n=77) authors. When the sample groups were examined, it was seen that
university students (n=58) and athletes (n=25) were mostly studied. While it was seen that studies
were carried out on motor skills (throwing, jumping, balance, etc.) (n=62) that do not require more
experience (n=50), golf (n=11), running (n=8) and darts (n=7) branches were observed, respectively.
ANOVA (n=111) analysis method was mostly used. As a result of the 134 studies included in the
review, the positive effect of external focus (n=94) on engine performance was remarkable.