Academic Social Resources Jornal, cilt.7, sa.36, ss.411-418, 2022 (Hakemli Dergi)
Cinsellik ve erotizm, bütün insanların en temel güdülerinden
olmakla beraber ayıplanan, dışlanan, çoğu zaman üzerine konuşulmayan
dolayısıyla yokmuş gibi değerlendirilen bir olgudur. Bu “-mış gibi yapma”
durumunun başlıca sebebi toplumsal ve ahlaki kurallardır. Toplumdan dışlanmak
istemeyen birey, günlük yaşamında bu dürtülerini bastırmak zorundadır. Ancak
Sigmund Freud’un Psikanaliz kuramında açıklandığı üzere İd’den gelen bu
dürtülerimiz doğuştan bulunmaktadır ve ruhsal yapımızın önemli parçasıdır.
Dolayısıyla toplumsal ve ahlaki kuralların bu dürtülerimizi baskılıyor olması
ortadan kaldırıldığı anlamına gelmez. Çünkü bunlar bir şekilde doyurulmak
zorunda olan dürtülerimizdir. İşte tam da bu noktada devreye ruhsal yapımızın
bir diğer parçası olan Ego girer. Ego bu dürtülerin uygun bir zamanda veya
uygun bir bağlamda doyuma ulaşmasını sağlamaktadır. Kendi benliğini koruma
gayesinde olan Ego, savunma mekanizmaları yaratır. Bunlardan “yüceltme
mekanizması”, bu makalenin temel kavramlarından biridir. Çünkü bu savunma
mekanizmasının sanatsal yaratıcılıkta rolü olduğu bilinmekle birlikte, birçok
şiirde, romanda ve resimde erotizm yer edindiği görülmektedir. Bu bağlamda
çalışma kapsamında Gustav Klimt’in eserlerindeki erotizm üzerinde durulmuş ve
bu durum yüceltme mekanizması ile ilişkilendirilerek açıklanmaya çalışılmıştır.
Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu makale oluşturulurken tez, makale, kitap ve internet ortamından veri taramaları yapılmış olup, burada edinilen bilgilerin doğru ve güvenilir olduğu varsayılmıştır. Makale 3 farlı bölüme ayrılmıştır: Birinci bölümde cinsellik, çıplaklık, pornografi ve erotizm kavramlarının açıklaması yapılarak bu bunların birbiriyle örtüşen ve birbirinden ayrılan noktalarına değinilmiştir. İkinci bölümde Sigmund Freud’un ortaya attığı Psikanaliz Kuramı ve bu kuramda yer alan yüceltme mekanizması açıklanmaya çalışılmıştır. Üçüncü bölümde ise yüceltme mekanizması bağlamında Gustav Klimt’in eserlerindeki erotizm açıklanmaya çalışılmıştır. Bu bölümde Gustav Klimt’in en ünlü eseri olan “Öpücük” üzerinde durularak bir sınırlandırmaya gidilmiştir. Araştırma esnasında “resim sanatındaki erotizm” konulu çok sayıda kaynak bulunsa da bunların Freud’un yüceltme mekanizması bağlamında açıklandığı bir kaynağa ulaşılamamıştır. Bu anlamda bu makalenin literatürde önem arz edeceğine inanılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Sigmund Freud, Yüceltme Mekanizması, Gustav Klimt, Erotizm, Öpücük
Although sexuality and eroticism are among the most basic
motives of all people, it is a phenomenon that is condemned, excluded, and
often not talked about and therefore treated as if it does not exist. The main
reason for this “pretend” situation is social and moral rules. The individual
who does not want to be excluded from the society has to suppress these
impulses in his daily life. However, as explained in Sigmund Freud's Theory of
Psychoanalysis, these impulses from the Id are innate and are an important part
of our psychic structure. Therefore, the fact that social and moral rules
suppress these impulses does not mean that they eliminate them. Because these
are our impulses that must somehow be satisfied. At this point, the Ego,
another part of our spiritual structure, comes into play. The ego ensures that
these impulses are satisfied at an appropriate time or in an appropriate
context. Ego, which aims to protect its own self, creates defense mechanisms.
Of these, the “sublimation mechanism” is one of the key concepts of this
article. Because it is known that this defense mechanism has a role in artistic
creativity. Eroticism has taken place in many poems, novels and paintings. In
this context, eroticism in Gustav Klimt's works has been emphasized and tried
to be explained by associating it with the sublimation mechanism.
While creating this article in which the qualitative
research method was used, data scans were made in thesis, article, book and
internet environment. It is assumed that the information obtained here is
accurate and reliable. The article is divided into 3 different sections: In the
first section, the concepts of sexuality, nudity, pornography and eroticism are
explained and the overlapping and diverging points are mentioned. In the second
chapter, Sigmund Freud's Theory of Psychoanalysis and the sublimation mechanism
in this theory are tried to be explained. In the third chapter, the eroticism
in Gustav Klimt's works has been tried to be explained in the context of the
sublimation mechanism. In this section, not all works of Gustav Klimt, but
especially his most famous work, "The Kiss", has been emphasized and
a limitation has been made. Although there were many sources on "eroticism
in the art of painting" during the research, a source that explained them
in the context of Freud's sublimation mechanism could not be reached. In this
sense, it is believed that this article will be important in the literature.
Keywords: Sigmund
Freud, Sublimation Mechanism, Gustav Klimt, Eroticism, The Kiss