İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.7, sa.13, ss.68-77, 2020 (Hakemli Dergi)
eslek edinmelerine ilişkin inançlarını, mesleklerinin kendilerine uygunluğu
ile ilgili beklentilerini içeren mesleki sonuç beklentilerinin yaşam doyumu
üzerindeki yordama gücünü belirlemektir.
Yöntem: Araştırmanın çalışma grubunu 2018 eğitim-öğretim yılında İnönü
Üniversitesinde öğrenim gören olan 473 (272 kız; 201 erkek) öğrenci
oluşturmuştur. Araştırmada, veri toplama araçları olarak “Yaşam Doyumu
Ölçeği”, “Mesleki Sonuç Beklentileri Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu”
kullanılmıştır. Kişisel bilgi formunda yer alan verilerin analizinde betimsel
istatistikler (aritmetik ortalama, yüzde), mesleki sonuç beklentisi ile yaşam
doyumu arasındaki ilişkinin belirlenmesinde regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda Spor Bilimlerinde okuyan öğrencilerin
okudukları bölümü kendilerine uygun görme ve memnuniyet düzeylerine
ilişkin algılarının daha yüksek olduğu, Tıp Fakültesinde okuyan öğrencilerin
ise iş bulma olasılıklarını diğer fakülte öğrencilerine göre daha yüksek
algıladıkları görülmüştür. Araştırmanın diğer bir bulgusu da mesleki sonuç
beklentisinin üniversite öğrencilerinin yaşam doyumlarının %29’unu
açıklamasıdır.
Sonuçlar ve Öneriler: Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin yaşam
doyumlarının temel belirleyicilerinden birinin mesleki sonuç beklentisi
olduğu görülmüştür. Bu durum bize üniversite öğrencilerinin en temel
beklentilerinin eğitimlerini tamamladıktan sonra eğitimlerine uygun
alanlarda iş bulma ve bu işte yeteneklerini kullanmaya dair beklentileridir. Bu
nedenle özellikle üniversitelerde kariyer merkezlerinin kurularak
öğrencilerin eğitimlerini tamamladıktan sonra neler yapabileceklerine dair
uzmanlar tarafından yönlendirmeler yapılmalıdır.