NAZİ ALMANYASI'NDA VOLKSTURM PROPAGANDA POSTERLERİ ÜZERİNE İNCELEME


GAZİ M. A., GÜLADA M. O., ÇAKI C.

2. Anadolu Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Diyarbakır, Türkiye, 26 - 28 Mayıs 2019, ss.165-176

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.165-176
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1944 yılına gelindiğinde Nazi Almanyası'nın savaştığı cephelerde ciddi oranda asker sıkıntısı çekmeye başladığı görülmüştü. Nitekim Naziler, bu tarihe kadar beş yıl süren savaş boyunca yüz binlerce askerini cephelerde kaybetmiş, yüz binlercesi de Müttefik Devletleri tarafından esir alınmıştı. Buna karşın Naziler 1944 yılının başlarında hala Avrupa'nın büyük bir bölümünü kontrol altında tutmayı başarmıştı. Diğer yandan dönemin Alman Devlet Başkanı Adolf Hitler, Alman ordularının işgal altındaki ülkelerden geri çekilmemesi konusunda karar almıştı. Tüm bu yaşanan süreç Nazilerin silah altına alınan asker sayısını arttırma yoluna gitmesine neden olmuştu. Bu amaçla bizzat Hitler'in emriyle, Propaganda Bakanı Dr. Joseph Goebbels'in liderliğinde 18 Ekim 1944 tarihinde tüm Alman halkının seferber edildiği Volkssturm (Halk Fırtınası) adı verilen birlikler oluşturulmaya başlanmıştı. Volkssturm birliklerine, başta Wehrmacht (Alman Ordusu), SS (Schutzstaffel, Koruma Timi) ve SA (Sturmabteilung, Taarruz Bölüğü) birimlerinde görev almayan, savaşabilecek durumda tüm Almanların katılması zorunlu hale getirilmişti. Bu süreçte Naziler Alman halkının Volkssturm'a katılımını sağlamak için yoğun bir propaganda faaliyetine girişmişti. Bu çalışmada Nazi propagandası tarafından halkın silahlandırılması ve Volkssturm'a katılımın teşvik edilebilmesi için posterlerin propaganda amaçlı nasıl ve ne şekilde kullanıldığı ele alınmıştır. Bu amaçla çalışmada amaçlı örneklem metodundan yararlanılarak belirlenen Nazi propagandası tarafından kullanılan dört Volkssturm propaganda posteri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden göstergebilim analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Volkssturm Nazi propaganda posterleri İsviçreli dilbilimci Ferdinad de Saussure'in göstergebilim modeli ışığında analiz edilmiştir. Çalışmada ele edilen bulgularda, Nazi propaganda posterlerinde Volkssturm üyelerinin savaşın kazanılmasında büyük bir rol oynayacağı ve anavatanın Müttefik Devletleri'ne karşı savunulmasında Volkssturm üyelerinin öncü bir görev üstleneceği aktarılarak kitlelerin Volkssturm'a katılımının teşvik edilmeye çalışıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

It was observed that Nazi Germany began to suffer a significant shortage of troops in the front lines in 1944. As a matter of fact, the Nazis lost hundreds of thousands of soldiers on the fronts during this five-year war and hundreds of thousands were taken prisoner by the Allies. In the early 1944, however, the Nazis still managed to control a large part of Europe. On the other hand, German President Adolf Hitler decided that the German armies should not withdraw from the occupied countries. This whole process caused the Nazis to increase the number of soldiers taken under arms. For this purpose, troops called the Volkssturm (People's Storm), in which all German people were mobilized, began to be formed under the leadership of the Minister of Propaganda Dr. Joseph Goebbels, on 18 October 1944. It was mandatory for all the Germans to join the Volkssturm, the Wehrmacht (German Army), SS (Schutzstaffel, Protection Team) and SA (Sturmabteilung, Attack Division) units. In this process, the Nazis made an intense propaganda to order to that the German people joined the Volkssturm. In this study, how and in what way the posters were used for propaganda purposes by Nazi propaganda in order to encourage participation in the Volkssturm were discussed. For this purpose, four Volkssturm propaganda posters used by the Nazi propaganda determined by using the purposive sampling method were examined. In this study, semiotic analysis method was used. Within the scope of the study, Volkssturm Nazi propaganda posters were analyzed in the light of the semiotics model of the Swiss linguist Ferdinad de Saussure. In the findings of the study, it was concluded that the members of the Volkssturm played a major role in defending the homeland against the Allies in the Nazi propaganda posters.