PAMUKKALE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-PAMUKKALE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, sa.60, ss.316-336, 2023 (ESCI)
Bu araştırmanın amacı, erkek rolü normlarının psikolojik
yardım arama engelleriyle ilişkisini ortaya koymaktır.
Araştırmada nicel araştırma desenlerinden korelasyonel desen
benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 18-30 yaş
aralığındaki üniversite öğrencileri ve mezunları
oluşturmaktadır. Uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş 505’i
(%58) kadın ve 365’i (%42) erkek olmak üzere 870 genç yetişkin
araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler “Erkek Rolü Normları
Ölçeği”, “Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Engeller Ölçeği” ve
kişisel bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçları,
erkeklerin kadınlardan daha fazla geleneksel erkek rollerini
benimsediğini göstermektedir. Yine erkekler, psikolojik yardım
alırlarsa damgalanabileceklerinden kadınlardan daha fazla
korkmakta, yardım alırlarsa kendilerini daha değersiz
hissedeceklerini düşünmektedir. Erkeklerin, psikolojik yardım
süreçleriyle ilgili bilgileri kadınlara kıyasla daha azdır. Cinsiyet
fark etmeksizin geçmişte yardım alma durumlarına göre
incelendiğinde, geçmişte yardım almamış olan katılımcıların
daha yüksek yardım arama engellerine sahip olduğu ve bu
kişilerin aynı zamanda daha geleneksel erkek rollerini
benimsediği görülmüştür. Sonuçlar erkek rolü normlarının
psikolojik yardım arama engelleriyle ilişkili olduğunu
göstermektedir. Bu ilişkinin en güçlü yordayıcılarıysa “Bir erkek
kadınsılığı anımsatacak her şeyden kaçınmalıdır” düşüncesini
yansıtan kadınsılık karşıtlığına ilişkin normlar ve “Bir erkek sert
olmalıdır” düşüncesini yansıtan sertliğe ilişkin normlarıdır.
This research aims to investigate the relationship between
male role norms and psychological help seeking barriers. In this
quantitative research, corelation design was adopted. The
participants of the study consisted of university students and
graduates between the ages of 18-30. A total of 870 young
adults, 505 (58%) females and 365 (42%) males, were selected
via convenient sampling method. The data were collected
through the "Male Role Norms Scale", "The Barriers to Seeking
Psychological Help Scale" and a personal information form. The
results show that males adopt more traditional male role
norms than females. At the same time, males fear being
stigmatized by society more than females, and perceive
themselves as devalued more in case of receiving psychological
help. Also, they have less knowledge about the processes of
receiving psychological help compared to females. Regardless
of gender, when it comes to previous help seeking experiences,
it was seen that the ones who had never received psychological
help had more barriers to seek psychological help, and adopted
more traditional male role norms. The results show that male
role norms are associated with barriers to seeking
psychological help. The strongest predictors of this association
are the norms of anti-femininity that reflect the idea that “a
man should avoid anything reminiscent of femininity” and the
norms of toughness that reflect the idea that “a man should
always be tough/strong.”