Liselere Geçiş Sınavı Sürecinde 8. Sınıf Öğrencilerinin Ebeveyn Desteği Beklentileri


Kaya A. G., Kutlu M., ERDEMIR N.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.16, sa.1, ss.1562-1583, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma, Liselere Geçiş Sınavı (LGS) hazırlık sürecindeki 8. sınıf öğrencilerinin ebeveynlerinden duygusal, motivasyonel, akademik ve maddi destek beklentilerini incelemektedir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak 10 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular, öğrencilerin ebeveynlerinden baskı ve kıyaslamadan uzak, empatik bir yaklaşım beklediklerini göstermektedir. Öğrenciler, sınav kaygısını ebeveynleriyle paylaşmakta zorlandıklarını ve ebeveynlerinin bu kaygıyı anlamadıklarını düşündüklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca, ebeveynlerin yüksek beklentilerinin öğrenciler üzerinde baskı yarattığı ve motivasyonlarını olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Öğrenciler, ebeveynlerinden ders çalışma sürecinde takdir ve teşvik beklemekte, ancak akademik takibin genellikle deneme sınav sonuçları üzerinden yapıldığını belirtmektedir. Maddi destek konusunda ise öğrenciler, kaynak kitap ve özel ders taleplerinin genellikle karşılandığını, ancak bazı ebeveynlerin maddi sıkıntılar nedeniyle bu desteği sağlamakta zorlandığını ifade etmişlerdir. Araştırma, LGS hazırlık sürecinde ebeveyn desteğinin önemini vurgulamakta ve okullarda psikolojik danışmanlar tarafından velilere yönelik seminerler ve psikoeğitim çalışmaları yapılmasını önermektedir.
This study examines the expectations of 8th-grade students preparing for the High School Entrance Exam (HSEE) regarding emotional, motivational, academic, and financial support from their parents. Using a qualitative research method, semi-structured interviews were conducted with 10 students, and the data were analyzed through content analysis. The findings reveal that students expect an empathetic approach from their parents, free from pressure and comparison. Students expressed difficulty in sharing their exam anxiety with their parents and believed that their parents did not understand this anxiety. Additionally, it was found that parents' high expectations created pressure on students and negatively affected their motivation. Students expect recognition and encouragement from their parents during their study process, but they noted that academic monitoring is usually based on mock exam results. Regarding financial support, students stated that their requests for resources and private tutoring were generally met, though some parents faced difficulties due to financial constraints. The research emphasizes the importance of parental support during the HSEE preparation process and recommends that schools organize seminars and psychoeducation activities for parents through psychological counselors.