ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİNDE EV ZİYARETLERİNE YÖNELİK YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ: SİSTEMATİK DERLEME


Creative Commons License

Yağcıoğlu Has Ö., Cinal C.

9th INTERNATIONAL EDUCATION AND INNOVATIVE SCIENCES CONGRESS , Azad Novruzov,Gafurdjan Mukhamedov, Editör, İksad Yayınevi, Nakhchivan, ss.253-268, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: İksad Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Nakhchivan
  • Sayfa Sayıları: ss.253-268
  • Editörler: Azad Novruzov,Gafurdjan Mukhamedov, Editör
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erken çocukluk özel eğitiminde ev temelli programlar ev ziyaretleri ile gerçekleşir. Bu araştırmanın amacı erken çocukluk özel eğitimi alanında ev ziyaretlerine ilişkin yapılmış olan araştırmalar amaç yöntem ve sonuçlar kapsamında incelenmiştir. Bir sistematik derleme olan bu araştırmada Web of Science ve Scopus veri tabanlarında “Home Visit”, “ Early childhood”, “Special education” ve “Early intervention” kelimeleri ile tarama yapılmış ve belirlenen; erken çocukluk özel eğitimi alanında yapılmış olması, son 10 yılda yapılmış olması, ev ziyaretlerine yönelik yapılan araştırmalar olması ve uygulama araştırmaları olması kriterlerine göre incelenecek araştırmalar tespit edilmiştir. Kriterlere uygun olan 23 araştırmaya ulaşılmıştır. İncelenen bu araştırmaların 11 tanesinin bir programa yönelik olduğu uygulanan programın etkililiği üzerine araştırma yapıldığı belirlenmiştir. Program etkililiğine ilişkin yapılan araştırmalarda genellikle ev ziyaretlerine yönelik planlanan programların çocukların uyumlu davranışlar göstermesi, problem davranışları azaltması, okul hazırlıklarına temel oluşturması ve dil gelişimlerini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. İncelenen araştırmaların 12 tanesinde ise özel gereksinimi olan çocuklara uygulanan bu programa katılan paydaşlara yönelik araştırmalar ve psikometrik ölçümler üzerine araştırmalar yapıldığı belirlenmiştir 

Home-based programs in early childhood special education are family-centered and take place through home visits. The aim of this study is to examine the research on home visits in the field of early childhood special education within the scope of purpose, method and results. In this research, which is a systematic review, Web of Science and Scopus databases were searched with the words "Home Visit", "Early childhood", "Special education" and "Early intervention" and the researches to be examined were determined according to the criteria of being conducted in the field of early childhood special education, being conducted in the last 10 years, being research on home visits and being implementation researches. Twenty-three studies that met the criteria were found. It was determined that 11 of these studies were conducted on the effectiveness of a program. In the studies on program effectiveness, it was determined that the programs planned for home visits generally positively affected children's harmonious behaviors, reduced problem behaviors, formed the basis for school preparations and positively affected their language development. In 12 of the studies examined, it was found that children with special needs participated in this program.