9th INTERNATIONAL EDUCATION AND INNOVATIVE SCIENCES CONGRESS , Azad Novruzov,Gafurdjan Mukhamedov, Editör, İksad Yayınevi, Nakhchivan, ss.253-268, 2024
Erken çocukluk özel eğitiminde ev temelli programlar ev ziyaretleri ile gerçekleşir. Bu
araştırmanın amacı erken çocukluk özel eğitimi alanında ev ziyaretlerine ilişkin yapılmış olan
araştırmalar amaç yöntem ve sonuçlar kapsamında incelenmiştir. Bir sistematik derleme olan
bu araştırmada Web of Science ve Scopus veri tabanlarında “Home Visit”, “ Early
childhood”, “Special education” ve “Early intervention” kelimeleri ile tarama yapılmış ve
belirlenen; erken çocukluk özel eğitimi alanında yapılmış olması, son 10 yılda yapılmış
olması, ev ziyaretlerine yönelik yapılan araştırmalar olması ve uygulama araştırmaları olması
kriterlerine göre incelenecek araştırmalar tespit edilmiştir. Kriterlere uygun olan 23
araştırmaya ulaşılmıştır. İncelenen bu araştırmaların 11 tanesinin bir programa yönelik olduğu
uygulanan programın etkililiği üzerine araştırma yapıldığı belirlenmiştir. Program etkililiğine
ilişkin yapılan araştırmalarda genellikle ev ziyaretlerine yönelik planlanan programların
çocukların uyumlu davranışlar göstermesi, problem davranışları azaltması, okul hazırlıklarına
temel oluşturması ve dil gelişimlerini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. İncelenen
araştırmaların 12 tanesinde ise özel gereksinimi olan çocuklara uygulanan bu programa
katılan paydaşlara yönelik araştırmalar ve psikometrik ölçümler üzerine araştırmalar yapıldığı
belirlenmiştir