III. Uluslarararası Berlin Sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresi, Berlin, Almanya, 2 - 05 Mayıs 2019, cilt.1, sa.1, ss.45
İnsan, cinsiyet
açısından değerlendirildiğinde farklı biyolojik ve fizyolojik özelliklere
sahiptir. Bu farklılık; zamana, topluma, dini inançlara ve kültürel
farklılıklara göre cinsiyet algısına anlam kazandırmaktadır. Belirli ölçütlere
göre değişen cinsiyet algısı; özellikle yaşam şartlarının değişmesi, erkeğin
doğum üzerindeki etkisinin fark edilmesi, dini inançların değişmesi ve kültürel
değişimlerin meydana gelmesiyle, kadının lehine olan algı erkeğin eline
geçmiştir. Ataerkil dönemin başlamasıyla kadın, ikinci plana itilmiş ve bu
durum kadının duygusal deformasyona uğramasına sebep olmuştur.
Bilişsel
anlamda birbirinden farklı olan kadın ile erkek, bu farklılık sebebiyle duygu
yoğunluğu bakımından da değişiklik göstermektedir. Bilimsel çalışmalarla
desteklenen bilişsel farklılıklar, kadın ile erkek arasındaki duygu tezatlığını
ortaya koyarak, kadının erkeğe göre daha duygusal bir canlı olduğunu
kanıtlamaktadır. Dolayısıyla; sevinç, coşku, hüzün, korku, vb. gibi duygu
türlerini daha yoğun yaşayan kadın, bu duyguların etkisini daha fazla
hissetmektedir.
Duygusal
yapıya sahip olan kadın, uzun bir süre sanatın içinde sadece imge olarak yer
almıştır. Her dönemde farklı bir temayla işlenen kadın imgesi, genellikle
cinsel bir metaa olarak yansıtılmıştır. Duygusal deformasyona uğrayan kadın, hem
sanatta hem de sosyal hayatta var olmak için çaba sarf etmiş ve bu çaba
sonucunda önemli bir ivme kazanmıştır. Fakat her toplumda olduğu gibi kadına
yüklenen sorumluluklar, kadın üzerinde negatif bir duygu durumu yaratmıştır. Bu
çalışma kadının duygusal yönünü ön plana çıkarma açısından önem arz etmektedir.
Toplumda var olan olumsuz algının, kadında beliren negatif duygu yoğunluğunu
yansıtması, çalışmanın amacını belirlemektedir. Bu çalışmada; bir taraftan Feminist
sanatçıların, diğer taraftan erkek sanatçıların ele aldığı kadın imgeleri
incelenerek, kadının sanat tarihinde duygusal açıdan nasıl yansıtıldığı aktarılmıştır.
Çalışma; uygulamalarla desteklenerek, literatür taraması yapılmış, aynı zamanda
kavramsal olarak ele alınan kadın imgesi, hem sanatsal hem de toplumsal açıdan
duygusal bir canlı olduğu gerçeğine vurgu yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kadın, Kadın İmgesi, Kadın
Duygusallığı, Resim Sanatında Kadın.