28. Uluslararası Diş Hekimliği Kongresi , Diyarbakır, Türkiye, 18 - 21 Eylül 2025, ss.551-552, (Özet Bildiri)
Amaç:
Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği öğrencilerinin çocuk hastalarda antibiyotik reçetelendirme konusundaki bilgi düzeylerini değerlendirmek ve bilgi düzeyine etki eden demografik faktörleri ve eğitim durumunu analiz etmektir.
Yöntem:
Kesitsel tipte yürütülen bu çalışmaya 135 diş hekimliği öğrencisi katılmıştır. Anket formu, yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi ve antibiyotik eğitimi alma durumu gibi demografik sorular ile antibiyotik dozu, endikasyonlar, uygulama şekli ve direnç konularını içeren 11 bilgiye dayalı çoktan seçmeli sorudan oluşmuştur. Katılımcılara 0–11 arası puanlanan bir bilgi skoru atanmış ve bilgi düzeyleri düşük (0–3), orta (4–6) ve yüksek (7+) olarak sınıflandırılmıştır. İstatistiksel analizlerde ki-kare testi, Mann-Whitney U testi, doğrusal regresyon ve ROC analizi kullanılmıştır.
Bulgular:
Katılımcıların yaş ortalaması 23.71 (SS: 2.61) olup, %63’ü kadın, %56’sı ise 5. sınıf öğrencisidir. Ortalama bilgi puanı 7.33’tür.Çocuk hastalara antibiyotik konusunda eğitim almış öğrenciler anlamlı olarak daha yüksek puan almıştır (p = 0.002). Cinsiyet ve sınıf düzeyi ile bilgi düzeyi arasında anlamlı fark bulunmamıştır (p > 0.05). Regresyon analizinde, hiçbir değişken bilgi puanı ile anlamlı ilişkili bulunmamıştır. ROC analizinde, eğitim alma durumu yüksek bilgi düzeyini orta düzeyde öngörebilmiştir.
Sonuç:
Antibiyotik konusunda eğitim alan öğrencilerin bilgi düzeyi daha yüksek bulunmuştur. Bu nedenle, lisans müfredatlarında antibiyotik kullanımı ve direnç konularına daha fazla ağırlık verilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Diş hekimliği öğrencileri, Antibiyotikler, Mikrobiyal ilaç direnci, Pediatri, İlaç reçetelendirme
Purpose: The aim of this study is to evaluate the knowledge levels of dental students regarding antibiotic prescribing in pediatric patients and to analyze the demographic factors and educational status affecting their knowledge levels.
Method: This cross-sectional study included 135 dental students. The questionnaire consisted of demographic questions such as age, gender, year of study, and whether they received antibiotic education, as well as 11 knowledge-based multiple-choice questions covering antibiotic dosage, indications, administration, and resistance. Participants were assigned a knowledge score ranging from 0 to 11, and knowledge levels were classified as low (0–3), medium (4–6), and high (7+). Statistical analyses included chi-square test, Mann-Whitney U test, linear regression, and ROC analysis.
Findings: The mean age of the participants was 23.71 (SD: 2.61), with 63% being female and 56% being 5th-year students. The average knowledge score was 7.33. Students who received education on antibiotics for pediatric patients scored significantly higher (p = 0.002). No significant difference was found in knowledge levels by gender or year of study (p > 0.05). In regression analysis, no variable was found to be significantly associated with knowledge score. In the ROC analysis, having received education moderately predicted a high level of knowledge.
Conclusion: Students who received education on antibiotics had higher knowledge levels. Therefore, it is recommended that undergraduate curricula place more emphasis on antibiotic use and resistance.
Key Words: Students, Dental, Anti-Bacterial Agents, Drug Resistance, Microbial, Pediatrics, Drug Prescriptions.