Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB), ağır bir travma sonrası ortaya çıkan, olayın tekrarlanarak devam etmesi sonucunda yaşanan yoğun stres belirtilerinin yanında olayı hatırlatan uyarıcılardan kaçınma şeklinde kendisini gösteren psikolojik bir durumdur. Bu çalışmanın amacı; 6 Şubat 2023 tarihinde gerçekleşen Kahramanmaraş merkezli depremlerde, Malatya ilinde bu afete maruz kalan öğretmenlerin travma sonrası stres bozukluğu düzeylerini tespit etmek ve travma sonrası stres bozukluğuna maruz kalan öğretmenlerin bu zorlu yaşam olayına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma açıklayıcı sıralı desen ile tasarlanmış karma yöntemli bir araştırmadır. Araştırmanın nicel verileri; Le Beau ve ark. tarafından geliştirilen, Evren ve ark. tarafından Türkçeye uyarlanan “Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB) Kısa Ölçeği” ile nitel verileri ise araştırmacılar tarafından hazırlanmış, deprem yaşantısına ve depremin eğitim ve okullar üzerindeki etkisine ilişkin görüşlerini içeren yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; cinsiyet, çocuk sahibi olup/olmama ve yaş değişkenleri ile TSSB arasında anlamlı fark bulunurken, yakınında engelli birey olup/ olmama ve aile üye sayısı ile TSSB arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Yaşanan depremin öğretmenlerin TSSB düzeyleri üzerinde etkisinin olduğu öğretmen görüşleriyle desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle; üst makamlar ve okul yöneticilerine önerilerde bulunulmuştur.
Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) is a psychological condition that occurs after a severe trauma and manifests itself in the form of intense stress symptoms experienced as a result of the event being repeated and continuing, as well as avoiding stimuli that remind one of the event. The aim of this study is to determine the post-traumatic stress disorder levels of teachers who were exposed to this disaster in the Kahramanmaraş- centered earthquakes that occurred on February 6, 2023, in Malatya province and to determine the views of teachers who were exposed to post-traumatic stress disorder regarding this difficult life event. This study employed a mixed-method research model with an explanatory sequential design. The quantitative data of the study were collected with the "Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) Short Scale" developed by Le Beau et al. (2014) and adapted to Turkish by Evren et al. (2016), and the qualitative data were collected with a semi-structured interview form prepared by the researchers, which included their views on earthquake experience and the impact of the earthquake on education and schools. According to the results of the research; While there was a significant difference between PTSD and the variables of gender, having children or not and age, there was no significant difference between having a disabled person close to them and the number of family members and PTSD. The fact that the earthquake had an effect on the PTSD levels of teachers was supported by the teachers' opinions. Based on the research results; recommendations were made to higher authorities and school administrators.