Bu çalışma, belgesel anlatı yoluyla haberciliğin birleşiminden doğan belgesel gazeteciliğini ele almaktadır. Belgesel gazeteciliği, sinemaya has unsurları da kullanarak gazeteciliğin temel ilke ve kuralları çerçevesinde gerçekleştirilen bir ihtisas gazeteciliği türüdür. Belgeseller, belgeselcinin anlatı tarzıyla belli bir coğrafyanın hayat tarzına ait unsurları içeren kültürel belleğini aktarmanın etkili bir yolu olabilmektedir. Türkiye’de savaş fotoğrafçılığı, fotomuhabirliği ve belgeselleriyle tanınan Coşkun Aral’ın belgeselleri, belgesel gazeteciliğine örnek oluşturabilecek bir niteliğe sahiptir. Bu çalışmada “Coşkun Aral’ın Dünya Güncesi” belgesel serisi örneklem olarak seçilmiş ve betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Aral’ın belgesellerinde savaş notları, kültür, din ve gelenek unsurları ve gündelik yaşam izleri önemli yer tutmaktadır. Çünkü belgesel gazeteciliği, yaşanmışlıklara tanıklık etmeyi gerektiren bir türdür ve örneklem olarak seçilen belgesellerde Aral, gazeteciliğin hayatın gerçekliklerini kamusal fayda lehine aktarma amacını takip etmiştir. Dolayısıyla çalışmada ele alınan belgeseller, kurgusal olmayan bir anlatı olarak belgesel ile temel habercilik ilke ve ideallerini birleştiren belgesel gazeteciliğine uygun bir örneklem oluşturmuştur. Çalışmada, Aral’ın belgesel gazeteciliği nasıl gerçekleştirdiği ve belgesellerinde öne çıkan din, kültür ve gelenek unsurları tespit edilmeye çalışılmıştır.
This study examines documentary journalism, appear from combination of reporting through documentary narrative. Documentary journalism is a specialized type of journalism practised with the basic principles and rules of journalism, using elements specific to cinema. Through the narration style of the documentarian, documentaries can be an effective way of conveying the cultural memory that involves elements of the lifestyle in a certain geography. Known in Türkiye for his war photography, photojournalism and documentaries, Coşkun Aral’s documentaries have example for documentary journalism. In this study, the documentary series “Coşkun Aral’s World Diary” was selected as a sample and examined using the descriptive analysis method. War notes, elements of culture, religion and tradition, and daily life traces have an important place in Aral's documentaries. Because documentary journalism is a genre that requires witnessing lived experiences, and in the documentaries chosen as sample Aral, pursued the aim that conveying the life realities in favor of the public good of journalism. Therefore, the documentaries examined constitutes a suitable example for documentary journalism combining documentary as a non-fictional narrative with basic journalism principles and ideals. It was attempted to determine how Aral implemented documentary journalism and the religious, cultural and traditional elements in his documentaries.