The main purpose of this research is to examine the participation level of preschool children in activities. İn the study, one of the qualitative research designs which is the case study design was used. The sample of the study was consisted of 15 pre-school teachers working in the pre-schools and independent pre- schools of the primary schools affiliated to the Ministry of National Education (MEB) in the 2021-2022 academic year within the borders of the central districts of Kahramanmaraş. The sample group of the study was determined by maximum variation sampling, which is one of the purposive sampling methods.. As a data collection tool, the opinions of 2 experts were consulted and, after the necessary arrangements were made, "Teacher Interview Questions" were created. One of the qualitative data analysis methods which is content analysis, was used in the analysis of the data. According to the findings of the study, the education level of the mothers of the children positively affects the participation levels of the children by 88.3%. According to teachers' opinions, mothers with higher education levels consider more consciously about the importance of pre-school education. The father's education level of the children positively affects the participation rate of 69.4%. Fathers who have high education level are better role models for their children than fathers who have low education level. Preschool teachers argued that the participation level of children who went to pre-school education institutions was high (68.8%). It stands out that children who have received pre-school education are better equipped in terms of readiness levels.
Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi dönem çocuklarının etkinliklere katılım düzeyinin incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kahramanmaraş ili merkez ilçeleri sınırları içerisindeki 2021-2022 eğitim öğretim yılında MEB’ına bağlı ilkokulların anasınıflarına ve bağımsız anaokullarında görev yapan 15 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın örneklem grubu, amaçsal örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak 2 uzmanın görüşüne başvurulmuş ve gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra “Öğretmen Görüşme Soruları” oluşturulmuştur. Verilerin analizinde nitel veri analiz yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, çocukların katılım düzeylerini çocukların annelerinin eğitim düzeyleri % 88,3 oranında olumlu şekilde etkilemektedir. Öğretmen görüşlerine göre eğitim seviyesi yüksek anneler okul öncesi eğitiminin önemi konusunda daha bilinçli düşünmektedir. Çocukların baba eğitim düzeyleri ise % 69,4 oranında katılımı olumlu şekilde etkilemektedir. Eğitim seviyesi yüksek babalar eğitim seviyesi düşük olan babalara göre çocuklarına daha iyi rol model olmaktadır. Okul öncesi öğretmenleri daha önce okul öncesi eğitim kurumlarına giden çocukların katılım düzeylerinin yüksek olduğu konusunda ( % 68,8 oranında ) görüşler bildirmiştir. Daha önce okul öncesi eğitim almış çocukların hazırbulunuşluk düzeyleri açısından daha donanımlı oldukları öne çıkmaktadır.