Uluslararası Afet, Çevre ve Hukuk Kongresi , Malatya, Türkiye, 10 - 12 Ekim 2024, ss.1-2
Özet
Türkiye açısından
değerlendirildiğinde tarihsel süreç içerisinde en fazla can ve mal kaybına
neden olan afetlerin başında depremler gelmektedir. Deprem nedeniyle ortaya
çıkabilecek zararı en aza indirmek adına hem deprem öncesi hem deprem sonrası
süreçte gerekli tedbirlerin alınması büyük önem arz etmektedir. Bu doğrultuda
çalışmanın konusu deprem sonrası yıkıntı atıklarının bertarafı ve geri dönüşümü
ile bu süreçte merkezi idare ve mahalli idarelerin rolü olarak belirlenmiştir.
Deprem sonrası sürecin olağanüstü bir süreç olduğu ve katı atıkların nakli,
bertarafı, geri dönüşümü sürecinde aynı şekilde olağanüstü yönetim usullerinin
belirlenmesi de kaçınılmazdır.Çalışmanın amacı, merkezi ve ilgili mahalli
idarenin afet sonrası kurulacak olan kriz yönetimindeki rollerini ilgili mevzuat
üzerinden değerlendirerek, yıkıntı atıklarının bertarafı ve geri dönüşümünütartışmaktır.
Diğer taraftan çalışmanın bir diğer amacı ise yine idarenin sorumluluğu
içerisinde söz konusu olumsuz etkilerin minimize edilmesini sağlayacak
tedbirlere dair önerilerde bulunmaktır. Bu doğrultuda çalışmada nicel ve nitel
araştırma modellerinin alt yöntemlerinden yararlanılmaya çalışılmıştır.
Literatür taraması, mevzuat incelemeleri, dış ülke uygulamaları ve deprem sonrası
süreci konu alan istatistiksel veriler araştırma kaynakları arasında yer
almaktadır. Türkiye’de 6 Şubat depremlerinden yaklaşık 13.000.000 kişi
etkilenmiştir. Benzer şekilde deprem sonrası ortaya çıkan ortalama atık
miktarının da oldukça fazla olduğu anlaşılmaktadır. Gerekli tedbirler
alınmadığı takdirde bu durumun, çevre tahribatı konusunda yüksek düzeyde
olumsuzluk yaratma potansiyeline sahip olduğu görülmektedir. Çalışma sonucunda,
yerel yönetimlerin merkezi otoritelerle birlikte deprem sonrası hasarı en aza
indirmek için deprem öncesi süreçten itibaren çalışmaya başlamaları gerektiği
ve deprem sonrası yoğun katı atıkların potansiyel çevresel riski geri dönüşüm
yoluyla azaltılabileceği tespit edilmiştir. Nihai olarak gerek afet sonrası
sürecin yönetimi gerek meydana gelen katı atıkların bertarafı, nakliyesi ve
özellikle geri dönüşümü konularında somut, rasyonel ve uygulanabilir çözüm
önerilerinde bulunularak alana katkı sağlanmıştır.
Anahtar
Sözcükler: Afet Yönetimi, Deprem, Merkezi İdare, Mahalli
İdareler, Katı Atık Yönetimi, Geri Dönüşüm
Abstract
In terms of Turkey,
earthquakes are among the disasters that have caused the most loss of life and
property in the historical process. In order to minimize the damage that may
arise due to earthquakes, it is of great importance to take necessary measures
both pre and post-earthquake. In this direction, the subject of the study was determined
as the disposal and recycling of post-earthquake debris wastes and the role of
central and local administrations in this process. It is inevitable that the
post-earthquake process is an extraordinary process and it is also unavoidable
to determine extraordinary management procedures in the process of
transportation, disposal and recycling of solid wastes. The aim of the study is
to discuss the disposal and recycling of demolition
wastes by evaluating the roles of central and local administrations in
post-disaster crisis management through the relevant legislation.On the other
hand, another aim of the study is to make suggestions on measures to minimize
these negative impacts within the responsibility of the administration. In this
direction, the study made use of the sub-methods of quantitative and
qualitative research models.Literature review, legislation reviews, foreign
country practices and statistical data on the post-earthquake process are among
the research sources. Approximately 13,000,000 people were affected by the
February 6 earthquakes in Turkey. Similarly, it is understood that the average
amount of waste generated after the earthquake is also quite high.Unless
necessary measures are taken, this situation has the potential to create a highly
negative impact on environmental destruction. As a result of the study, it has
been determined that local governments, together with central authorities,
should start working from the pre-earthquake process to minimize
post-earthquake damage and the potential environmental risk of post-earthquake
solid wastes can be reduced through recycling. In conclusion, the study has
contributed to the field by suggesting concrete, rational and feasible
solutions for both the management of the post-disaster process and the
disposal, transportation and especially recycling of solid wastes.
Keywords:
Disaster
Administration, Earthquake, Central Government, Local Governments, Solid Waste
Administration, Recycling