ULUSLARARASI ÇALIŞMA ÖRGÜTÜ (ILO) BELGELERİNDE ÜÇLÜ SOSYAL DİYALOG


Görücü İ., Bekik M. E.

1. INTERNATIONAL BLACKSEA SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 23 - 24 Aralık 2023, ss.473-480

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.473-480
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkelerde ekonomik ve sosyal yaşamın aktörlerini bir araya getirerek toplumsal uzlaşma yolun açan süreci ifade eden sosyal diyalog, ILO tarafından hükümet, işveren ve işçi temsilcileri arasında, ekonomik ve sosyal politikayı ilgilendiren ortak konularda yürütülen her türlü müzakere, danışma ve bilgi paylaşımı olarak tanımlanmıştır. Bu bağlamda sosyal diyalog, toplumun farklı kesimlerini bir araya getirerek çatışma yerine barışı sağlamak suretiyle diyalog mekanizması kullanarak ekonomik ve sosyal sorunlara çözüm sağlamayı hedeflemektedir. Sosyal diyalog ulusal, bölgesel ve uluslararası olmak üzere farklı düzeylerde gerçekleşebilirken, düzeyler ve mekanizmalar ülkelerin ve toplumların ekonomik, sosyal ve kültürel özelliklerine göre şekillenebilmekte ve ikili veya üçlü yapıda olabilmektedir. Üçlü yapıda bir sosyal diyalog, hükümetin, işverenlerin ve işçilerin ortak sorunlarına ilişkin olarak eşitlik ve bağımsızlık ilkesi çerçevesinde çözüm bulmayı amaçlayan bir mekanizmadır. Buradaki amaç farklı görüşler olsa da bunlar arasında anlaşma sağlanabilecek ortak noktalar bulunarak fikir birliğinin sağlanmasıdır. Bunun gerçekleşebilmesi için bağımsız işçi ve işveren taraflarının hukuki bir zeminde sosyal diyalog yapma konusunda istek ve kararlılığa sahip olabileceği çoğulcu demokratik bir yapının olması zorunludur. Bu bağlamda sosyal taraflar arasında etkin ve sağlıklı bir sosyal diyaloğun geliştirilmesi için ILO’nun belirlediği norm ve standartlar önem arz etmektedir. Bu çalışma, ILO belgelerinde üçlü sosyal diyaloğa ilişkin sözleşme ve tavsiye kararlarını inceleme amacındadır.

Social dialogue, which expresses the process that brings together the actors of economic and social life in countries and leads to social reconciliation, is defined by the ILO as all kinds of negotiations, consultations and information sharing between government, employer and worker representatives on common issues concerning economic and social policy. In this context, social dialogue aims to provide solutions to economic and social problems by using the dialogue mechanism by bringing together different segments of the society and ensuring peace instead of conflict. While social dialogue can take place at different levels, including national, regional and international, levels and mechanisms can be shaped according to the economic, social and cultural characteristics of countries and societies and can be bilateral or tripartite. A tripartite social dialogue is a mechanism that aims to find solutions to the common problems of the government, employers and workers within the framework of the principle of equality and independence. The aim here is to achieve consensus by finding common points on which agreement can be reached, even though there are different views. In order for this to happen, it is necessary to have a pluralistic democratic structure in which independent worker and employer parties can have the desire and determination to engage in social dialogue on a legal basis. In this context, the norms and standards determined by the ILO are important for the development of an effective and healthy social dialogue between social partners. This study aims to examine the conventions and recommendations regarding tripartite social dialogue in ILO documents.