Finansal Okuryazarlık


Creative Commons License

Tetik N.

YÜKSEKÖĞRETİMDE 21. YY BECERİLERİ, Aypay Ahmet, Editör, Nobel, Ankara, ss.299-321, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Nobel
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.299-321
  • Editörler: Aypay Ahmet, Editör
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Genel anlamda akademik yazında tam bir konsensüs olmamakla birlikte 21. yüzyıl becerileri, bilgi çağında yaşayan bireylerin yaşam ve çalışma disiplinlerinde etkin ve nitelikli olabilmeleri için üzerlerinde taşımaları ve sürekli geliştirmeleri gereken bilgi ve beceri setleri olarak tanımlanmaktadır. 21. yüzyıl becerileri kapsamına hangi becerilerin girdiği konusunda literatürde belirli kurum ve kuruluşlar tarafından farklı öncelikler belirlemiştir. Ancak tüm kesimler tarafından kabul edilen ortak görüş, 21. yüzyılda bireylere günümüzün ihtiyaçları olan yeni becerileri önemli bir farkındalık olarak kazandırmanın zorunlu haline geldiği öngörüsüdür. Söz konusu 21. Yüzyıl becerileri içerisinde bütün ekonomik birimler için fevkalade öneme sahip olan bir beceri de kuşkusuz bilinçli finansal okuryazarlıktır. Finansal okuryazarlık en kısa anlamı ile bireylerin sahip oldukları paraları rasyonel şekilde kullanabilme yetkinliğidir. Son yıllarda küresel boyutta yaşanan yıkıcı finansal krizler ve dijital dünyanın berberinde getirdiği sürekli artış kaydeden finansal vurgunlar ve dolandırmalar, ülkelerin düşük tasarruf oranları gibi birçok olumsuz gelişme bireylerin finansal okuryazarlık düzeylerini belirleme ve bilinçli finansal okuryazarlık seviyelerini artırma ihtiyaçlarını öne çıkarmıştır. Finansal eğitimin, finansal okuryazarlık bağlamında bireylerin davranış kalıpları ve finansal tercihleri üzerinde ne tür değişiklikler ortaya çıkardığına ilişkin birçok araştırma yapılmıştır. Bu araştırmaların büyük çoğunluğunda finansal eğitimin bireylerin davranış kalıpları ve yatırım tercihleri üzerinde iyileştirici, olumlu etkisi olduğuna dair bulgulara ulaşılmıştır. Bu bağlamda, dünyada çoğu ülkede finansal okuryazarlık ve eğitimi ile ilgili araştırmalar hız kazanmıştır. Yapılan araştırmalardan elde edilen veriler ışığında ekonomik birimlerin finansal okuryazarlığının artırılması ve  yaygınlaştırılması için birçok finansal eğitim politikaları ve stratejiler belirli sistemler içerisinde kurgulanarak geliştirilmiştir. Bu çalışmada, ülkemizde ekonomik birimler içerisinde nitel ve nicelik olarak önemli bir konuma sahip olan yükseköğretim öğrencilerinin 21. Yüzyıl becerisi olarak finansal okuryazarlık farkındalıkları ve eğitilmeleri literatür çerçevesinde irdelenmeye çalışılmıştır. Türkiye’de yükseköğretim öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyi profillerine yönelik yapılan ampirik çalışmaların ortak bulgularına bakıldığında, birçok öğrenci asgari seviyede temel finans eğitimi almadan üniversiteden mezun olduğu gözlenmektedir. Öğrencilerin ağırlıklı bir kısmı bazı basit ticari-mali matematik ve finans, yatırım, bankacılık kavramlarını yeterli ve doğru seviyede bilmemekte veya bildiğini sandığı yanılgısıyla uygulama aşamasında yaptığı hatalarla telafisi mümkün olmayan olumsuz sonuçlara neden olabilmektedir. Ayrıca yükseköğretim öğrencilerinin tasarruflarını değerlendirme, yatırım ve bütçe konusunda karar verirken etrafındaki kulaktan duyma yanıltıcı duyumlara, sosyal medyadaki dijital ortamda sorumsuzca paylaşılan bilgilere güvenmekte veya tanıdığı tecrübeli kişilerin fikirlerinden sorgulamadan yararlandığı gözlenmektedir. Bu bulgular çerçevesinde, bütün öğrencilerin genel anlamda teori ve pratiği ile birlikte yükseköğretim müfredatı kapsamında belirli bir disiplin ile alanında uzman kişilerden sağlıklı ve güncel finansal eğitim almaları son derece önemli ve gereklidir. Bu eğitimlerle öğrenciler finansal sistemi ve ekonomik kavramları işleyiş mekanizmasıyla doğru şekilde öğrenerek piyasalardaki gelişmeleri değerlendirip rasyonel olarak yorumlayabilecek seviyeye gelebileceği öngörülebilir. Bireylerin iş hayatına donanımlı olarak hazırlanmasıyla birlikte finansal kararlarındaki sağlıklı davranışlarının beraberinde getirdiği başarının dolaylı olarak makro alanda ülkenin finansal ve ekonomik sistemine de pozitif katkısı olacağı söylenebilir.