Nobel Yayınevi, Ankara, 2022
Dijitalleşme; toplumsal ilişkileri,
ekonomiyi, eğitimi, sağlığı, eğlence
anlayışımızı, kültürü kısaca yaşamın her alanını hızla dönüştürmektedir. Özellikle medya bu dönüşüm
sürecinin en etkili ayağını
oluşturmaktadır. Alman Sosyolog Niklas Luhmann, “Toplumumuz, aslında içinde yaşadığımız dünya
hakkında bildiklerimizi medya
aracılığıyla biliyoruz.” ifadeleriyle medyanın
insan hayatındaki önemine vurgu yapmıştır. Bu bağlamda medyadaki dijital dönüşüm ve bu
dönüşümün sonuçları günümüzde
büyük bir önem arz etmektedir.
Dijital medya kavramı bilgisayar ortamında sayısal olarak kodlanmış her türlü yazı, ses, video, fotoğraf
içeriği gibi materyalleri ifade
etmek amacıyla kullanılmaktadır. Dijital medyanın etkileşim, bilgiye kolayca erişme, zaman ve
mekân sorununu ortadan
kaldıran küresel yapısı gibi özellikleri onu hayatımızın vazgeçilmez bir parçası hâline getirmektedir.
Ancak dijital medya ve yeni
iletişim teknolojileri özellikle gençler ve çocuklar açısından ciddi riskler barındırmaktadır.
Çocukları bu risklerden korumanın,
dijital medyayı daha doğru kullanmalarını sağlamanın en önemli yolu da onlara dijital medya
okuryazarlığı becerilerini
kazandırmaktan geçmektedir. Dijital medya okuryazarlığı becerileri kabaca bilgiye erişebilmeyi, ulaşılan
bilgileri eleştirel bakış
açısıyla analiz edebilmeyi ve yeni içerikler oluşturabilmeyi ifade etmektedir. Covid-19 salgını sürecinde insanların evlere
kapanmasıyla birlikte dijital
medyaya olan ilgi zorunlu bir hâl almaya başlamıştır. Özellikle çocukların eğitilmesi sürecinin
devamlılığının sağlanması
adına uzaktan eğitime hızlı bir geçiş söz konusu olmuştur. Başta eğitim alanında olmak üzere
dijital medya kullanımındaki artış
pek çok tartışmayı beraberinde getirdiği gibi öğrenciler, öğretmenler ve ebeveynlerin ciddi
sorunlarla karşı karşıya
gelmesine neden olmuştur. Yaşanan bu sorunların en az seviyeye indirilmesi, dijital medyanın
kullanımı konusunda bilinç
geliştirilmesi ve çocukların geleceğe hazırlanması için dijital medya okuryazarlığı bağlamında yetkin
bireylerin yetiştirilmesi artık zorunlu bir hâle gelmeye başlamıştır.
Zira çok geniş bir bilgi ve etkinlik okyanusu olan dijital medya içinde
kaybolmadan doğru bilgiye ulaşarak onu yetkin şekilde kullanmak çağın bir
gereği olmuştur. Fütürizm akımının önemli temsilcileri arasında yer alan
Amerikalı Yazar Alvin Toffler “21. yüzyılın cahilleri okuma yazma bilmeyen
değil, bilgiye nasıl erişileceğini bilmeyendir.” diyerek bu durumu özetlemiş ve
günümüzde değişen okuryazarlık anlayışına vurgu yapmıştır. Bu kitapta, değişen okuryazarlık
anlayışı bağlamında dijital medya okuryazarlığı ele alınarak konu hakkında
ayrıntılı ve güncel bilgiler sunulmaya çalışılmıştır. Kitap kapsamında;
iletişim, eğitim, kamu yönetimi, felsefe gibi birçok disiplinin perspektifinden
dijital medyanın geniş bir resmi ortaya konulma yoluna gidilmiştir. Ayrıca
dijital medya kullanımının gençler ve yetişkinler açısından nasıl olduğu, nasıl
olması gerektiği gibi konularda birtakım güncel araştırmalara yer verilerek
dijital medya okuryazarlığı bağlamında bireylerin sahip olması gereken donanım,
bilgi, bilinç ve perspektif kazanma gibi yetilerin genel panoraması sunulmaya
çalışılmıştır.
“Dijital Medya Okuryazarlığı” adlı
bu kitabın ortaya çıkmasında emeği geçen tüm akademisyen ve akademisyen adayı kıymetli
dostlarımıza teşekkür ederiz. Ayrıca kitabın hakem ve bilim kurulunda yer
alarak çok değerli vakitlerini ayırıp desteklerini bizden esirgemeyen değerli
hocalarımıza sonsuz teşekkürlerimizi bir kez daha sunmak istiyoruz.
Son olarak kitabın “Dijital Medya
Okuryazarlığı” konusunda araştırma yapmak isteyen kişilere katkı sağlaması
dileğiyle keyifli okumalar diliyoruz...