Ortaöğretim Öğretmenlerinin Öğrenmeye ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi


DALAMAN F., KARA A.

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.18, sa.3, ss.1572-1601, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim öğretmenlerinin öğrenmeye ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılının birinci yarıyılında Malatya ili merkez ilçelerindeki liselerde görev yapan 588 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Kara (2010) tarafından geliştirilen “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği” ve Demirel ile Ünişen (2018) tarafından geliştirilmiş olan “Öğretmenlerin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma, betimsel yöntem izlenerek gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin kıdemleri, eğitim düzeyleri ve iş doyum düzeyleri açısından öğrenmenin doğasına ilişkin tutumlarında, öğrenmeye ilişkin kaygılarında, öğrenmeden beklentilerinde, öğrenmeye açık olma tutumlarında, öğretmenlik mesleğine değer verme, mesleki gelişime açıklık, mesleki tükenmişlikleri ve mesleğe ilgisizliklerinde anlamlı farklar gözlenmiştir. Özellikle öğrenmenin doğası, öğrenmeye ilişkin beklentiler, öğrenmeye açık olma ve öğretmenlik mesleğine değer verme tutumlarının artması; Öğrenmeye açık olma, mesleğe değer verme, mesleki tükenmişlik ve mesleğe ilgisizliği artırırken öğrenmeye ilişkin kaygılar ve mesleki gelişime açık olma tutumlarını azalttığı görülmüştür.
The aim of this research is to examine secondary school teachers' attitudes towards learning and teaching profession. The sample of the study consists of 588 teachers working at high schools in the central districts of Malatya in the first semester of the 2019-2020 academic year. In the study, "The Scale of Attitudes towards Learning" developed by Kara (2010) and "The Scale of Attitudes towards Teaching Profession" developed by Demirel and Ünişen (2018) were used. After applying the scales to the relevant sampling, the data obtained were transferred to the computer and the computer package program was used to answer the sub- problems. This research was carried out in the descriptive method. Significant differences were observed in their attitudes towards the nature of learning, their anxieties about learning, their expectations from learning, their openness to learning, appreciating teaching profession, openness to professional development, occupational burnout and indifference to the profession in terms of the professional seniority of the teachers, their education level and job satisfaction. In particular, it was discovered that while the increases in ‘the nature of learning, expectations for learning, openness to learning and appreciating the teaching profession attitudes enhanced ‘being open to learning, appreciating the profession, occupational burnout and indifference to the profession’, they decreased ‘anxiety about learning and attitudes towards being open to professional development.’ Depending on the results of this research, it was reasoned that teachers' positive attitudes towards learning and teaching profession should be increased and their negative attitudes should be reduced.