ÖZEL GEREKSİNİMLİ VE NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİNİN ÖZEL EĞİTİME İLİŞKİN METAFOR KULLANIMININ KARŞILAŞTIRILMASI


Zelyurt H.

İnönü üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.397-422, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Günümüz eğitim sisteminde özel eğitime gereksinim duyan çocuklar ile normal gelişim gösteren çocuklar aynı ortamlarda öğrenim görmektedir. Normal gelişim gösteren çocukların özel gereksinimli çocuklara bakışları ailelerinden etkilenmektedir. Bu araştırmanın amacı da özel gereksinimi olan çocukların ebeveynleri ile normal gelişim gösteren çocukların ebeveynlerinin özel eğitime bakış açısı ve metaforları arasında farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini özel gereksinimli 22 çocuğun anne babası ile normal gelişim gösteren 23 çocuğun anne babası olmak üzere toplamda 45 anne baba oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar genel olarak incelendiğinde özel gereksinimli çocuğu olan anne babaların metaforları sıkıntı, eziyet, zorluk gibi olumsuz kavramlardan oluşurken; normal gelişim gösteren çocuğu olan anne babaların metaforlarının ise çiçek, huzur, mutluluk gibi olumlu kavramlardan oluştuğu tespit edilmiştir.
In the current education system, children who require special education and children with normal development are educated in the same environment. Normal developing children’s views about children with special needs are affected by their parents. The aim of the present study is to determine whether there is a difference between the views about special education and metaphors of the parents of children with special needs and the parents of normal developing children. The study sample is constituted of a total of 45 parents including, the parents of 22 children with special needs and the parents of 23 children with normal development. In the study, the data have been collected with a semi-structured interview form. When the study findings are evaluated in general, it has been determined that the metaphors used by the parents of children with special needs included negative concepts as distress, grind, difficulty, while the metaphors used by the parents of children with normal development included positive concepts such as flowers, peace and happiness.