CAM ELYAF TAKVİYELİ POLİMER KOMPOZİTLERİN DELMESİNDE TAKIM ÇAPININ İTME KUVVETİ VE TİTREŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI


Creative Commons License

ÖZDEMİR B., BAHÇE E., GÜLER M.

Black Sea Journal of Engineering and Science, cilt.6, sa.2, ss.68-73, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, CETP (Cam Elyaf Takviyeli Polimer) kompozit malzemenin delinmesinde takım çapının oluşan itme kuvveti ve titreşim üzerine etkileri incelenmiştir. Bu amaçla CETP plaka diğer delme parametreleri sabit tutularak 5, 7,5 ve 10 mm çapında takımlarla delinmiştir. Delme süresince itme kuvveti ve titreşim ölçümü yapılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi sonucunda takım çapının artışı ile itme kuvvetinin arttığı ve titreşimin azaldığı görülmüştür. Ayrıca daha yüksek çaplarda takımın daha düşük salınım gösterdiği ve kararlı bir delme işlemi yaptığı tespit edilmiştir. Çalışmanın, CETP kompozit malzemelerde uygun delik kalitesini sağlayacak takım çapı seçimi için yol gösterici olması beklenmektedir. Bununla birlikte itme kuvveti ve titreşimin olumsuz etkilerini tespit noktasında araştırmacılara destek sunacaktır.
In this study, the effects of tool diameter on thrust force and vibration in drilling of GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer) composite material were investigated. For this purpose, GFRP composite plate was drilled with 5, 7.5 and 10 mm diameter tools while keeping other drilling parameters constant. During drilling, thrust force and vibration measurements were made. As a result of the statistical analysis of the obtained data, it was seen that the thrust force increased and the vibration decreased with the increase in the tool diameter. In addition, it was determined that the tool showed lower oscillation at higher diameters and made a stable drilling process. It is expected that the study will guide the selection of the tool diameter that will provide the appropriate hole quality in GFRP composite materials. In addition, it will provide support to researchers in detecting the negative effects of thrust force and vibration.