ANNE BABA EĞİTİMİNİN AİLE ÇOCUK İLİŞKİLERİNE ETKİSİ


Özel E., Zelyurt H.

Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, cilt.0, sa.36, ss.9-34, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 36
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.9-34
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, 5-7 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlere verilen anne baba eğitimlerinin aileçocuk ilişkisine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yapılan anne baba eğitim programlarında anne babalara çocukların gelişimsel özellikleri, çocukla verimli vakit geçirme ve oyun, çocukla iletişim, akran ilişkileri, çocukta problem davranışlar ve başa çıkma yolları, anne-baba tutumları, çocuklara davranış kazandırma ve çocuklarda alışkanlık eğitimi konularında sunumlar yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Malatya il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel okulların anasınıflarına ve ilkokul 1. sınıfa devam eden, 5-7 yaş aralığındaki çocukların anneleri ve babaları oluşturmuştur. Araştırmada 5-7 yaşında çocuğa sahip olan ebeveynlere yapılan anne-baba eğitimi programlarının, aile-çocuk ilişkilerine etkisini belirlemek amacıyla ön test- son test kontrol gruplu desen örneği kullanılmıştır. Araştırmada deney, kontrol gurubu; ön-test son test ölçek puanlarının karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı tespit etmek amacıyla t-testi kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda anne-baba eğitiminin ebeveynlerin çocuklarını daha iyi tanımalarını sağladığı, çocuklarıyla olan iletişimlerini daha sağlıklı ve etkili hale getirerek olumlu yönde etkilediği görülmüştür
This study aimes to investigate the effects of the parent education programmes on the relationship between the parents, who had 5-7 year-old children, and their kids. The parent education programmes are about developmental stages of children, spending efficient time with children, communication with children, peer relations, child behavior problems and ways of coping with those, parents' attitudes, developing child's behavior and habit formation. The population of the study is consisted of parents of five to seven year old children who were at the kindergartens and first graders affiliated to the Ministry of National Education in Malatya. In order to identify the effects of parent education on parent-child relationship, the pretest-posttest experimental design was used. T-test was used in order to determine the difference between the control group and the experimental groups and to compare the pre-test and post test scores. As a result of the study, the parent education makes parents know their children better and has a positive effect on their communication with their children