SOSYAL MEDYADA ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ALGISI: EKŞİ SÖZLÜK ÖRNEĞİ


Umur Z., SUMBAS E.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.1030-1057, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmada ekşi sözlük isimli sosyal medya kaynağında, araştırma görevlisi konusunda kullanıcılar tarafından yapılan paylaşımlar yoluyla ortaya koyulan araştırma görevlisi algısının betimlenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırmanın ham verileri Ocak 2017 – Aralık 2022 tarihleri arasında ekşi sözlükte “araştırma görevlisi”, “araştırma görevliliği” ve “asistan” anahtar sözcüklerini içeren konu başlıkları altında yer alan 202 farklı sözlük yazarına ait toplam 209 yorumu (sözlük içi dilde “entry” olarak ifade edilmektedir) içermektedir. Araştırma verileri Nvivo programı yardımıyla içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda “Araştırma görevliliği”, “Bilgi alışverişi – örgütlenme”, “Türkiye’de bilime ve akademisyen yetiştirmeye dair…”, “Ekşi sözlükteki içeriğe ilişkin” olmak üzere dört farklı tema belirlenmiştir. Ekşi sözlük kullanıcılarının araştırma görevliliği hakkında ürettikleri içeriğin %73’ü araştırma görevliliğini tanımlamaya yönelik olup bu görüşlerin ise %87’si olumsuzdur. Bunun yanında ekşi sözlükte Türkiye’deki bilim ve akademisyen yetiştirme politikalarına da değinilmiştir. Ayrıca kullanıcıların bilgi alışverişinde bulunmak ya da örgütlenmek niyetiyle de ekşi sözlükte içerik oluşturdukları görülmektedir. Ekşi sözlükte araştırma görevliliği hakkında oluşturulan içerik çoğunlukla olumsuz ve eleştirel bir dile sahiptir. Buna rağmen, bazı yazarlar bu konuda ekşi sözlükte üretilen içeriğin abartılı olduğunu genellikle kendi deneyimlerinden hareketle verdikleri karşıt örneklerle ortaya koyarak bir anlamda sözlükteki içeriğe ilişkin öz değerlendirme yapmışlardır. Bu sonuçlar alanyazındaki diğer araştırma sonuçları ile karşılaştırılarak Türkiye’de akademisyen yetiştirme politika ve uygulamalarının gözden geçirilmesi yönünde çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
The aim of this research is to describe the perception of the research assistant, which is revealed through the shares made by the users about the research assistant in the social media resource named “Ekşi sözlük”. In this qualitative research, document analysis was carried out. The raw data of the research includes 209 comments (in “ekşi sözlük” language is “entry”) of 202 different ekşi sözlük authors under the headings which including the "research assistant", “research assistantship” and "assistant" keywords between January 2017 and December 2022. The research data were analysed using the content analysis method with the help of the Nvivo program. As a result of the analysis, four different themes were determined: "Research assistant", "Information exchange - organization", "On science and raising academicians in Turkey...", "Concerning the content in the Ekşi Sözlük". 73% of the content produced by Ekşi Sözlük users about research assistantship is aimed at describing research assistantship, and 87% of these opinions are negative. In addition, in Ekşi Sözlük, the science and academician training policies in Turkey are also mentioned. In addition, it is seen that users create content in Ekşi Sözlük with the intention of exchanging information or organizing. The content created about research assistantship in Ekşi Sözlük mostly has a negative and critical language. Despite this, some authors have made a self-evaluation of the content in the dictionary, in a sense, by demonstrating that the content produced in Ekşi Sözlük is exaggerated, with counterexamples based on their own experiences. By comparing these results with other research results in the literature, various suggestions have been developed for the review of academician training policies and practices in Turkey.