Tasarım Temelli Fen Eğitimi: 5. Sınıf Dünya Güneş ve Ay HareketleriÖrneği


Creative Commons License

Taşkın G., Aksoy G.

XIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Hatay, Türkiye, 03 Eylül 2020, cilt.1, ss.58

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Hatay
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.58
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet Tasarım temelli fen eğitimi yaklaşımı fen eğitiminde mühendislik becerilerini geliştirmek için kullanılan bir yaklaşımdır. Öğrenci bu yöntemde mühendislik tasarım döngüsünü uygulayarak bir ürün elde etmeye çalışır. Yaklaşımın uygulama basamakları şu şekildedir; ilk olarak öğrenci problemi belirler sonra çözümler üretir ve en uygun çözüm yolunu seçer, planı yapar ve tasarlamaya başlar daha sonra tasarladığı materyali test ederek geliştirir. Bu döngü çerçevesinde çalışmanın amacı tasarım temelli fen eğitimi yaklaşımına göre tasarlanan ”Dünya, Güneş ve Ay” etkinliği ile ilgili öğrenci ve uygulayan öğretmenin etkinlik sırasındaki deneyimleri hakkındaki görüşlerini incelemektir. Çalışma yöntemi eylem araştırmasıdır. Çalışmasının katılımcıları 24 öğrenci ve 1 öğretmendir. Veri toplama yöntemi öğrencilerden alınan kompozisyonlarla elde edilmiştir. Öğretmen verileri ise uygulamayı yapan fen bilimleri öğretmeninin gözlemi yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğrenciler, etkinlikte tasarım yapmalarının kendilerini mutlu ettiğini, dersin eğlenceli geçtiğini ve diğer derslerde de bu şekilde ders işlemek istediklerini belirtmişlerdir. Uygulama öğretmeni öğrencilerin etkinlikte eğlendiklerini ancak hazırbulunuşluk durumu zayıf olan öğrencilerin etkinliğin ilk zamanlarda sıkıldığını daha sonraki tasarım sürecinde derse uyum sağladığını belirtmiştir. Öğrencilerin mühendislik tasarım süreci basamaklarını kavradıktan sonra bu yöntemde istekli olduklarını belirtmiştir.

Anahtar Kelimeler: Tasarım Temelli Fen eğitimi, Mühendislik Becerileri, Eylem Araştırması