II. Uluslararası Multidispliner Kongresi, Adana, Türkiye, 4 - 05 Mayıs 2018, ss.512-516
cinsiyet ve ileride seçmek istedikleri mesleklere göre düzey ve
sıralamalarını belirlemektir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Malatya’da çeşitli liselerde öğrenimlerine devam
eden 237’si (%42) erkek; 327’si (%58) kız toplam 564 lise öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu belirlemek için tabakalı
amaçsal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veri
toplamak amacıyla “Mesleki Kişilik Tipleri Envanteri” kullanılmıştır.
Elde edilen veriler fakülte ve cinsiyet değişkeni açısından mesleki kişilik
tipleri envanterinin her bir alt boyutu için aritmetik ortalama
belirlenmiştir. Öğrencilerin meslek kişilik tipleri grafikler halinde
sunulmuştur. Araştırma sonucunda kız öğrencilerin ilk üç mesleki kişilik
tipleri sosyal, geleneksel ve sanatçı ve olarak sıralanmaktadır. İleride
öğretmenlik mesleğini tercih etmek isteyen öğrencilerin sosyal,
geleneksel ve sanatçı kişilik tiplerinde, doktor olmak isteyen öğrencilerin
araştırıcı kişilik tipinde, mühendislik isteyen öğrencilerin ise gerçekçi ve
girişimci kişilik tiplerinde yüksek puan aldıkları görülmüştür. Araştırma
sonucunda elde edilen veriler doğrultusunda çeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Meslek seçimi, Mesleki kişilik, Lise öğrencileri